Hukum Menghisap Vape?

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku…

Menghisap Vape: Vape dan Iphone?
Menghisap Vape: Vape dan Iphone?

Saya pernah menulis tentang kesan rokok elektronik suatu masa dulu (macam lama sangat je… hahaha) dalam bulan Jun 2013, dan kini rokok elektronik atau Vape kembali menjadi kegilaan ramai. Ramai juga sahabat sekeliling saya mula menghisap Vape?

Vape sesuatu yang seasonal bagi saya hanya bagi sesetengah kaki vape tegar je yang setia. Ini pandangan peribadi saya.

Saya pernah melihat Vape menjadi suatu kegilaan pada tahun 2008-2009, kembali timbul pada akhir 2012 dan kini ia kembali lagi pada tahun 2015. (Dah macam Tora datang lagi je… hahaha…)

Hukum Menghisap Vape?

Hari ini ramai yang kaki Vape bising, apabila Mufti Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Datuk Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri mengeluarkan kenyataan berikut:

Dr. Zulkifli melalui entri di laman facebooknya memaklumkan, mengikut hukum Islam, penggunaan e-rokok atau vapor itu sama seperti rokok sebenar.

Jelas beliau, bedasarkan kenyataan, pakar menunjukkan, ia memudaratkan malah boleh menjadi lebih mudarat daripada merokok.

“Jumlah nikotin dalam e-rokok ini berbeza bergantung kenyataan tertulis dalam labelnya.  Ia boleh mengandungi antara 6-8mg dalam setiap 1ml cecair (mg/ml), yang dilabelkan berkepekatan rendah. Ada juga yang mengandungi 16-18mg/ml (berkepekatan tinggi) atau 24-36mg/ml (berkepekatan ekstra tinggi).

“Namun harus diketahui bahawa jika semua 60mg nikotin diserap dalam darah, ia berpotensi untuk membunuh seorang dewasa yang tidak merokok. Jumlah ini bersamaan dengan 30-40 batang rokok konvensional,” jelasnya.

Justeru katanya, berdasarkan daripada kenyataan tersebut dan juga nas yang dinyatakan maka Irsyad Fatwa ke-63 berpendapat bahawa penggunaan rokok elektronik juga hukumnya adalah haram. (petikan Astro Awani)

Hukum Menghisap Vape
Hukum Menghisap Vape

Menghisap Vape menjadi Trending

Ramai sekarang ini yang telah mula ‘Vape-On’, ia menjadi satu trending sekarang ini. Sana sini orang ‘Vape-On’. Dari hotel lima bintang sampai ke kedai mamak semua main Vape saja sekarang ini.

Dan yang paling best saya pernah terlihat perisa ‘Sirap Bandung’ pun ada. Hebat… Hahaha… Sangat hebat. Adakah perisa Cendol Bakar Banting pun ada?

Apa pandangan pembaca blog Daddydee.net tentang Vape ini?

Assalamualaikun dan Salam Inspirasi buat semua Saudaraku... Bulan Ramadhan sudah masuk ke fasa kedua, sudah
Ramai yang tanya 'Apa kau buat boleh kurus camni?'. Jawapan aku mudah saja 'Nekad'. Pendek
Kalau dilihat rakyat Malaysia semakin ramai yang suka melancong, tak kiralah dalam atau luar negara.

Tak Malu Pada Allah swt, Malulah Pada Manusia

Assalamualaikun dan Salam Inspirasi buat semua Saudaraku…

Bulan Ramadhan sudah masuk ke fasa kedua, sudah masuk minggu ketiga kita berpuasa. Pagi tadi (Ahad) sempat ke pasar Chow Kit membeli sedikit barang dapur, jalan sudah mula sesak, ramai keluar pagi. Balik dari Chow Kit lalu depan SOGO, penuh manusia sudah mula duduk bertenggek pada jam 9.30 pagi depan SOGO dan sekitar Jalan TAR. Awal sungguh mereka semua keluar untuk membeli belah.

Kita tinggalkan cerita SOGO, Chow Kit dan Jalan TAR, kita berbalik kepada tajuk iaitu ‘Kalau Tak Malu Pada Allah swt, Malulah pada Manusia’. Tajuk ini mungkin akan ada yang tempelak blog ini, dipersilakan, berblog kita harus terbuka, bukan begitu?

tak puasa,
Puasa jangan tak puasa. (Sumber : google.com)

Dulu, semasa bujang selalu juga terserempak dengan mat rempit yang selamba menghisap rokok atas motosikal. Kalau semasa motosikal bergerak mungkin orang tak nampak sangat, tapi ini dekat lampu isyarat merah pun dengan selamba menghisap rokok tanpa menghiraukan orang sekeliling.

Sekarang, sejak tinggal di flat ini, pelbagai rencah dan ragam manusia yang saya jumpa dan temui. Yang muda remaja, yang sihat tubuh badannya, tanpa segan silu menghisap rokok dibawah flat.

Yang lagi teruk, adalah ada sebuah warung yang berdekatan dengan flat ini yang menjadi port untuk orang tidak berpuasa. Selama ini saya lalu depan warung ini rasa agak janggal kenapa tuan kedai berniaga di siang hari. Dan yang lagi peliknya bila berniaga dalam selimut. Setiap ceruk penjuru kedai ditutup.

Petang tadi tergerak hati untuk mengintai ke dalam warung tersebut semasa naik motosikal untuk membeli juadah berbuka puasa. Mengucap panjang saya. Terkejut juga. Bila kelihatan bukan dua tiga orang tapi hampir sepuluh orang dalam warung itu dengan selamba menghisap rokok sambil minum. Kalau umur setahun jagung tak mengapa, ini umur taraf ayam pencen dah semua. Semuanya saya jangkakan dalam lingkungan 30-an hingga 50-an. Sedarlah, malulah pada manusia lain kalau tak malu pun pada Allah swt.

Dalam usia yang rumah kata pergi, kubur melambai-lambai menjemput kita. Masih lagi enggan melakukan ibadah puasa. Ya Allah, apa sudah jadi? Sepatutnya merekalah yang menjadi contoh tauladan yang baik. Bukannya contoh yang buruk kepada remaja. Tak hairan jika anak-anak mereka tidak berpuasa kerana bapanya pun tidak berpuasa. Oh Dunia…

Selama ini, aku hormat juga peniaga warung tersebut yang berumur 50-an, pernah juga aku menjadi pelanggannya. (Bukan bulan Ramadhan). Beliau adalah seorang lelaki yang berkopiah semasa berniaga. Tapi siapa sangka beliau lah juga yang menghidangkan air untuk orang yang tidak berpuasa. Rosak anak bangsa.

Minta maaf pakcik, saya sudah hilang hormat pada pakcik dan kawan-kawan. Kalau pun tidak puasa, makan dan minum lah dalam rumah. Tak perlu nak tunjukkan pada orang lain. Tak perlu berasa bangga kerana tidak puasa. Kalau pun, pakcik-pakcik tidak malu kepada Allah swt, malulah kepada manusia sekeliling.

Saya mendoakan agar Allah swt akan membuka pintu hati mereka semua sebelum Allah swt menarik kembali nikmat sihat daripada mereka.

Posted with WordPress for BlackBerry.

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi... Saudara semua sudah habis bershopping ke? Ke bershopping last minute? Petang
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Berperang dengan diri -
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku... Hidup saya memang saya jadikan secawan kopi jadi