Bila Dah Kelam Kabut

Satu hari daddydee ke Pejabat POS PJ SS14, untuk urusan ASB anak. Saja tambah sikit tabungan untuk si kecik kat rumah tu. Semasa di kaunter tunggu urusan ASB tu selesai, masuk sorang lagi pelanggan lelaki.

Terus menuju ke kaunter. Agak kelam kabut gayanya. Pengjaga kaunter tu seorang perempuan (akak) yang agak berisi sikit.

“Ya, encik. Boleh saya bantu?” tanya akak comel dengan senyuman manis.

“Wang hantaran berapa?” tanya abang tu pada akak tu.

“Apa encik? Wang hantaran?” tanya akak tu mahukan kepastian.

Saya di sebelah dah perasan muka akak tu dah lain bila di tanya wang hantaran. Tak tahulah mukanya merah kerana malu atau merah kerana tahan nak gelak. Saya kat sebelah pun rasa nak tergelak tapi tak berani nak tegur takut karang makan penumbuk. Jadi senyum sinis je la. Hehehehehe

“Aah…. Wang Hantaran.”

“Ehh….. Silap wang pos. Wang hantaran pula”.

Cepat abang tu betulkan kesilapan dia bila sedar dia dah tersalah cakap. Tersenyum simpul agak kaunter tu. Abang tu buat muka steady je. Kontrol macho.

Saya rasa mungkinlah abang tu tengah berkira-kira untuk wang hantaran, tu yang tersasul nak wang pos tersebut wang hantaran tu.

 

 

 

Saya pun selalu macam tu. Bila fikiran kelain dan mulut kelain. Mula la tersasul benda yang bebukan. Tapi tak pernah lagi tersasul nama perempuan lain depan isteri, karang makan parang daddydee. Heheheh

Kalian penah jadi macam ni tak?

 

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku...
Assalamualaikum dan Salam Sejahtera, Euro 2012 semakin rancak, banyak kejutan pada Euro 2012 kali ini,
Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua... [caption id="" align="aligncenter" width="180"] Bila isteri membebel Hari ini,

DikirZikir: Amanah

Amanah seperti yang kita semua tahu amanah adalah salah satu sifat wajib bagi rasul.

Hari ni daddydee.net nak share pasal amanah. Hari Sabtu (kalau tak silap) hari tu saya secara tak tersengaja tertengok DikirZikir di TV AlHijrah. First time tengok terus sangkut.

Pendekatan DikirZikir ni memang menarik. Program ni dikendalikan oleh UNIC. Dan ada panel jemputan serta artis. Apa yang menarik cara penyampaian program ini adalah secara santai. Dialog santai. Bukan seperti forum yang biasa kita lihat.

Selain topik yang dibincangkan adalah suatu yang menarik. Pendekatan muzik dan lagu juga digunakan dalam program ini. Suatu yang bagus dan lain dari yang lain. Cara yang mampu menarik jiwa anak muda untuk melihat program ini.

Berbalik pada tajuk yang di bincangkan amanah. Amanah suatu yang mudah tapi sukar dilakukan.

Amanah adalah berpucuk pangkal dari hati. Dari hati ia mengawal minda dan tindak tanduk kita supaya amanah. Sekiranya hati kita bersih dan jujur insyallah amanah akan dapat dilaksanakan dalam kehidupan kita.

Amanah bukan sahaja dalam kerja seharian. Kerja yang kita terima gaji untuk melakukan kerja tersebut. Setiap sen yang kita terima biarlah berpadanan dengan keringat yang kita keluarkan. Usah harapkan lebih, bersyukur adalah lebih baik.

Teringat kata-kata Ustaz dalam program DikirZikir “Kerja adalah amanah. Hidup adalah amanah. Masa adalah amanah. Anak adalah amanah.”

Kesimpulanya kehidupan kita didunia ini adalah satu amanah dari Allah swt.

Seperti yang kita tahu. Tugas kita di muka bumi ini sebagai Khalifah adalah terlalu berat dan penuh dengan amanah yang perlu dilaksanakan.

Lepas lihat program ini, terlintas dalam hati ini.

“Amanahkah aku sebagai seorang pekerja. Amanahkah aku sebagai seorang anak. Amanahkah aku sebgai seorang suami. Amanahkah aku sebagai seorang ayah.”

Aku berharap aku menjalankan tanggungjawab aku sebaiknya.

Semoga Allah swt sentiasa memberikan hidayah kepada kita semua bagi menjalankan amanah kita sebagai Khalifah di muka bumi ini. Amin.

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Berperang dengan diri -
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku... Kejayaan tidak mengenal siapa, tapi siapa yang mahukan
Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku... Sering kali kita menyatakan nanti lah dulu, biarlah,
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Tahniah buat semua adik-adik yang baru mendapat keputusan

Cantik : Wanita, Siapa Yang Cantik??

Tuan Puan rasa blog daddydee.net cantik tak?? Opss… Lupakan soalan ini.

Cantik menurut kamus dewan adalah bermaksud menarik dipandang; sangat elok;………

Saya sebagai seorang lelaki. Pasti ingin menceritakan perihal perempuan yang cantik. Bagaimanakah perihal cantik di mata anda semua??

Siapakah yang cantik?? Karena Kapoor? Helle Berry? Megan Fox? Fasha Sanda? Nora Danish? JLO? Shakira? Tata Young? Luna Maya??

Adakah ini cantik di mata anda??

Atau ini cantik di mata anda….

Atau adakah ini….

Adakah ini tidak cantik…..

Cantik adalah sesuatu yang abstrak. Cantik di mata anda, mungkin tidak cantik di mata dia dan saya. Citarasa dan definasi cantik adalah berbeza bagi setiap insan.

Yang membezakan cantik atau tidak sebenarnya terletak pada mata dan hati kita. Mata yang melihat dan menilai kecantikan seseorang itu dari segi luaran nya atau dari fizikalnya. Manakala hati akan menaksirkan kecantikan dalaman seseorang itu. Menilai peribadi dan sifat sebenar seseorang itu.

Bagi aku yang terbaik untuk menilai kecantikan adalah menggunakan kedua-duanya iaitu mengunakan mata dan hati. Penilai menggunakan mata dan hati insyallah akan menzahirkan satu keputusan yang lebih telus dan berkualiti. Terutama dalam mencari pasangan hidup.

Kalau kita scan orang gemuk dan juga orang kurus hasilnya lebih kurang begini seperti gambar di bawah……

Kurus atau gemuk kalau di x-ray nampak sama saja. Tulang-tulang yang sama akan kelihatan.

Sepertimana yang kita tahu : Allah itu cantik dan Allah suka akan kecantikan.

Itu adalah kenyataan. Tapi kecantikan yang dimaksudkan adalah kecantikan luar dalam yang semula jadi. Maksud kecantikan itu terlalu mendalam untuk dikupas.

Walaupun begitu, Jangan lah dek kerana nak terlalu cantik sampaikan kita mengubah ciptaan Allah swt. Sepertimana yang berlaku sekarang ramai orang perempuan terutamanya sanggup berhabisan ribuan ringgit untuk mendapatkan kecantikan yang diinginkan sehinggakan ada yang mengetepikan hukum halal dan haram.

Ada yang sanggup memakai susuk, botox, pembedahan plastik dan memacam lagi. Jangan kita jadi begini. Cukup lah apa yang ada, dan terimalah seadanya.

Kecantikan luaran tiada kekal abadi. Tetapi kecantikan dalaman (akhlak) akan kekal sehingga akhir nyawa dan akan dikenang oleh masyarakat. Ingat Harimau mati meninggalkan belang manusia mati meninggalkan nama. Biarlah kita mati dengan nama yang harum.

Duhai wanita-wanita seluruh dunia, kalian semua cantik. Usahlah mengubah ciptaan agung Allah swt.

Hargai diri kalian wahai wanita. Dan para lelaki (suami terutamanya) hargailah pasangan anda dan terimalah seadanya.

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku... Kejayaan tidak mengenal siapa, tapi siapa yang mahukan
Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku... Sering kali kita menyatakan nanti lah dulu, biarlah,
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Tahniah buat semua adik-adik yang baru mendapat keputusan

Penderaan Kanak-Kanak : Bukalah Mata dan Hati

Dua minggu lepas, kita semua dikejutkan dengan penyebaran video penderaan bayi oleh seorang ibu muda dalam Facebook dan blog. Ramai yang meluahkan kata-kata ketidakpuashatian terhadap tindakan ibu muda itu. Itu baru satu kes, sebenarnya banyak lagi kes sebegini terjadi di negara kita.

Pendapat Daddydee pun semua ini tidak patut berlaku. Terlalu kejam sangat. Kesian pada anak kecil yang masih belum mengerti. Memukul untuk mengajar tidaklah salah tapi kalau sampai mencederakan itu adalah satu kesalahan.

Memukul untuk mendidik dan mengajar tidak salah tapi kalau sampai memudaratkan dan mencederakan adalah suatu yang tidak patut.

Semasa saya kecil dulu (umur 7-8 tahun) bapa saya pun selalu memukul saya. Tapi pukulan itu sekadar mengajar saya supaya tidak melakukan kesilapan itu lagi. Saya tidak salahkan bapa saya kerana itu salah saya.

Dalam umut 7-8 tahun kita sudah boleh mula menilai baik dan buruk. Kalau umur 0-3 tahun, mereka masih tidak mengerti. Hidup mereka pun masih banyak dalam khayalan mereka sahaja. Mahu seronok saja.

penderaan kanak-kanak
Statistik penderaan kanak-kanak

Kalau di lihat pada statistik kes penderaan kanak-kanak di Malaysia yang di keluarkan oleh Jabatan Kebajikan Masyarakat Malaysia menunjukkan negeri Selangor dan Kuala Lumpur yang paling banyak kes penderaan kanak-kanak dilaporkan.

Dimanakan silapnya?? Adakah kerana kemajuan menyebabkan kita semakin hilang sifat perikemanusiaan? Seperti mana yang kita tahu, Kuala Lumpur dan Selangor merupakan lubuk emas bagi penduduk negara ini mencari rezeki.

Atau benarkah seperti yang dilaporkan bahawa semakin hari semakin ramai rakyat Malaysia yang mengalami masalah tekanan mental. Sama ada sedar atau tidak.

Apa pun puncanya. Tepuk dada tanya hati. Sampaikah hati kita untuk melihat kanak-kanak yang tidak berdosa dihukum. Selamatkan mereka. Bantulah mereka, perjalanan mereka masih panjang. Ayuh kita bersatu hentikan penderaan kanak-kanak ini. Jadilah masyarakat yang penyayang dan bersatu demi generasi akan datang.

Sekian.

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku... Kejayaan tidak mengenal siapa, tapi siapa yang mahukan
Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku... Sering kali kita menyatakan nanti lah dulu, biarlah,
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Tahniah buat semua adik-adik yang baru mendapat keputusan

Pelajar : Belajar atau Berpolitik?

Menjadikan pelajar sekolah sebagai mangsa politik adalah sesuatu yang kejam. Sesuatu yang tidak patut.

Itu yang aku alami dahulu. Dek kerana ayah aku adalah penyokong B, aku sukar untuk mendapat sebarang bantuan. Untuk memohon tandatangan sokongan dari penghulu kampung pun (parti A), aku dihalau buta-buta oleh penghulu tersebut dengan alasan ayah aku penyokong parti lawan. Ayah aku hanya menyokong parti B bukannya ahli KOMUNIS. Ayah aku sama bangsa, sama agama dengan penghulu itu. Dia makan nasi kami pun makan nasi. Tiada bezanya.

Tapi sekarang ini heboh di surat khabar arus perdana, akan keberanian pelajar universiti yang lantang bersuara. Menceburkan bidang dalam politik. Aku respek mereka kerana lantang bersuara dan berani.

Sejujurnya, pada pandangan aku kalau masa belajar sebolehnya elakkan berpolitik. Gunakan sepenuh masa belajar untuk berlajar. Belajar segala benda disekeliling kita.

Jangan sebab kelantangan suara kita dan kegilaan untuk berpolitik menyebabkan pelajaran terjejas. Ingat tujuan kita datang belajar adalah untuk belajar.

Biar orang tua kita di kampung bangga kerana kita berjaya dalam pelajaran. Lepas itu, kalau nak berjaya dalam politik teruskan usaha mu. Pasti kamu akan jaya.

Fikir-fikirkan….

Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku... Sekarang ini saya dalam perjalanan pulang ke desa.
Assalamualaikum dan salam Inspirasi buat semua saudaraku.. Apa khabar semua saudaraku sekalian? Sudah seminggu rasanya
Assalamulaikum dan salam Inspirasi buat semua saudaraku... Zaman yang makin canggih dan maju ini di