Bekerja Dari Rumah? Boleh ke?

Tahukah anda 10 tahun dari sekarang mungkin ramai diantara kita akan bekerja dari rumah ?. Di US perkara ini telah berlaku lebih 10 tahun dulu.

Saya mempunyai kawan yang tinggal diMalaysia tetapi sebenarnya dia adalah arkitek untuk sebuah syarikat terkenal di UK.

Bekerja Dari Rumah
Bekerja Dari Rumah

Mungkin beberapa tahun lagi kita boleh bertemu perkara ni di Malaysia. Pejabat tidak lagi diperlukan. Istilah kerja masuk jam 8 pagi tidak ada lagi.

Banyak kos boleh dan tenaga boleh dijimatkan. Tak perlu bersesak-sesak untuk ke pejabat jam lapan. Perkara yang penting adalah anda perlu siapkan kerja anda.

Saya sangat berminat dengan perkara ini. Saya telah membuat research lebih setahun tentang kerjaya ” kerja dari rumah “.

Saya mendapati lebih 50% generasi Y telah berpendapatan lebih 2 kali ganda dari gaji sebenar jika dia bekerja diluar.

Saya telah setup pejabat kecil saya dirumah lebih 10 tahun lalu. Siapa nak tahu 10 tip kerja dari rumah ?.

10 Tip Kejayaan Bekerja dari Rumah

1. Menyediakan tempat kerja khas yang selesa

Perkara ini penting, jika boleh perlu cukup semuanya. Ada komputer, ada printer dan beberapa keperluan asas. tidaklah perlu terlalu luas, cukup jika anda selesa.

Continue reading “Bekerja Dari Rumah? Boleh ke?”

Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku...
[caption id="" align="aligncenter" width="700"] Jangan lupa asal usul
Dulu pernah buat satu entri 'Alarm Kereta Tak Berfungsi Selepas Tukar Bateri, Ini Penyelesaiannya', ingat

Elakkan Guna Handphone Masa Memandu – Nyawa Lagi Berharga Bro….8 Pesanan Memandu Musim Raya

Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku…

Selamat Mamandu Musim Raya - Pandulah Dengan Selamat
Selamat Memandu Musim Raya – Pandulah Dengan Selamat

Hari Raya Aidilfitri sudah semakin hampir kurang dari 10 hari, sekarang ini sudah tiba 10 malam terakhir Ramadhan – peluang mengejar ganjaran bonus 1000 bulan telah terbuka. Kejar yob kejar sebab tahun depan belum tentu kita akan bertemu lagi dengan Ramadhan.

Kerja 25 tahun belum tentu jumpa syarikat yang nak bagi bonus 1000 bulan, ini memang satu janji yang pasti dari Allah swt untuk ganjaran 1000 bulan. Semoga kita bertemu dengan malam Lailatulqadar.

1 Syawal bakal menjelma lagi, Ramadhan akan meninggalkan kita, sudah pasti ramai yang sudah merancang untuk pulang ke kampung halaman masing-masing. Mungkin ramai yang akan menaiki public transport tapi rasanya lagi ramai yang memandu.

8 Pesanan Memandu Musim Raya

Buat yang memandu musim raya ni, ada sedikit pesanan (termasuk buat diri saya)

  1. Sabar dan tenang semasa memandu – ┬ájangan marah-marah, marah bukan boleh buat kita laju cam F1 pun kalau dah kat depan penuh dengan kenderaan.
  2. Fokus pada pemanduan – Cuba fokus semasa memandu dan elakkan sebarang gangguan.
  3. Rehat Jika Penat – Kalau dah letih sangat rehat lah sekejap tak perlu tergesa-gesa. Kita mahu pulang ke kampung sebagai manusia bernyawa bukan sebaliknya.
  4. Tak Laju Tak Apa Janji Selamat – Jalan raya yang dibuat bukan di rekabentuk untuk kereta-kereta F1, bagi yang rasa mereka memandu kereta lumba atau F1, jalan raya bukan untuk anda. Pandu steady janji selamat
  5. Rancang Perjalanan – Rancang perjalanan sebaiknya, buat jadual perjalanan. Kalau agak kena bawa bekal tu bawa la bekal untuk berbuka atau sahur. Sekurang boleh elak bersesak di R&R. Biasa musim raya R&R memang penuh.
  6. Ikut Peraturan Jalan Raya – Saya tahu ramai yang suka memotong sebelah kiri, dan tukar lorong tanpa bagi signal. Mungkin itu habit mereka, tapi ingat musim perayaan kereta banyak. Jangan fikir diri sendiri je fikir pemandu lain juga.
  7. Jangan Terlalu Santai – biasa bila dah lama tak pulang ke kampung akan ramai mula memandu secara santai untuk melihat suasana permai di kampung. Nak santai tak salah tapi jangan sampai 10-20km/j. Ingat bukan semua orang nak makan angin kak oi…
  8. Tak Payah Nak Tunjuk Samseng – sekarang ini dengar banyak sangat yang suka tunjuk jari tengah kalau tak puas hati dengan pemandu lain, pastu lari. Hurmm… Kalau benar samseng masuk la MMA ya bang. Jalan raya bukan gelanggan MMA.

 

Elakkan Guna Handphone Masa Memandu

Assalamulaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku... Alhamdulillah saya telah selamat berada di Ipoh, tahun
Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku... Mulai esok pasti ramai yang akan mula bercuti
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Apa yang saya belajar tentang buat duit dengan