Benarkah ASB Loan Merugikan? Perbandingan Simpanan ASB Menggunakan ASB Loan Dan Kaedah Simpanan Tetap Bulaan

Hari ni pergi RHB Bank, pasal kad dah kena block. Rupanya dah kena tukar kad baru. Aku pakai kad ni dari tahun 2008.

Mana tau dah kena tukau. Tak de reminder pun. Hahahah… Padahal kad bank lain semua aku dah tukau, yang RHB ke belum. Kikikiki…

Brader kaunter RHB Bangsar South sempat promote kat aku ASB Loan. Nampak menarik. Kikiki.

Manusia ni pantang dengar duit. Tu yang semua pakat terjun lubang.

Tapi lubang ni lain sikit.

Adakah ASB Loan Merugikan?
Adakah ASB Loan Merugikan?

 

Berapa Nilai Yang Di Perolehi Dengan ASB Loan

Contoh, Dengan ASB Loan sebanyak RM100,000 dengan tempoh selama 30 tahun bayaran bulanan adalah RM525 sebulan. Dengan kadar faedah 4.80%.
Continue reading “Benarkah ASB Loan Merugikan? Perbandingan Simpanan ASB Menggunakan ASB Loan Dan Kaedah Simpanan Tetap Bulaan”

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku... Jangan beli ebuku Teknik SEO Merah Jambu, sejujur
Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku... Ingat lagi pada tahun 2007 semasa saya mula
Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku... Teringat pada zaman muda mudi dulu masa bujang
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua... Perlukan modal besar atau modal kecil yang diperlukan untuk

ASB Loan : Bagus ke tidak??

Assalamualaikum…

Hari ni daddydee.net ingin berkongsi pengalaman tentang ASB Loan yang telah lama dilancarkan oleh bank-bank di Malaysia. Banyak bank seperti Maybank, CIMB dan easy RHB juga menyediakan perkhidmatan ini.

Saya tahu di luar sana telah banyak blog mengulas soal ini. Tapi saya tetap ingin berkongsi pengalaman saya sendiri dan pandangan saya. Dan dijelaskan di sini, saya bukan ajen ASB LOAN. Apa yang saya kongsikan adalah pengalaman saya semata-mata.

simpanan
ASB Laon : Salah satu cara untuk menyimpan

Sebut saja LOAN, semuanya sama. Takkan menguntungkan kita. LOAN mesti akan menguntungkan pemberi pinjam sebabnya semua LOAN pasti ada faedahnya yang perlu ditanggung oleh peminjam. Sama juga ASB LOAN ni.

Tapi ada sedikit perbezaannya, jumlah pinjaman yang di pinjam kita tidak dapat. Sebaliknya dimasukkan ke dalam akaun kita dan hanya boleh diambil apablia cukup masanya. Peminjam hanya boleh mengeluarkan dividen sahaja. Senang cakap pinjam duit tapi tak dapat duit la. Pinjam duit dan simpan saja.

Ianya bagus untuk orang macam saya yang agak kurang disiplin dalam menabung. Orang yang pabila tengok duit tabung penuh, saya akan gatal tangan nak keluarkan untuk membeli gadget impian.

Tapi dengan ASB LOAN tak dapat lah. Dapat pun awal tahun bila pengagihan dividen dilakukan.

Contohnya :

Kita pinjam RM15,000. Dan kita perlu bayar RM180 sebulan bagi 10 tahun. Jadi jumlah yang kita bayar adalah RM21,600. Jumlah faedah yang kita bayar pada bank adalah RM6,600.

Katakan dividen tahunan kita dapat dalam RM1,100 setahun. Jadi bagi tempoh sepuluh tahun kita akan dapat RM11,000 jumlah dividen sepuluh tahun. (Ini sekiranya dividen dikeluarkan bagi setiap tahun. Kalau di simpan lagi bagus lah.)

Jadi, jumlah keuntungan kita dapat adalah RM11,000 – RM6,600 = RM 4,400. Jumlah keuntungan kita dapat adalah RM4,400.

RM 4,400 bukanlah banyak sangat kan. Betul tu, tapi baiklah ada dari langsung tiada.

Apabila cukup tempoh dia, 10tahun, jumlah pinjaman kita akan dimasukkan kedalam akaun. Jadi barulah dapat merasa duitnya.

Lambat…… Memang lambat. Tapi biar lambat asalkan selamat.

Sikit-sikit lelema jadi bukit.

Tapi, apa yang paling penting bagi saya bukannya jumlah duit tu. Tapi sebaliknya disiplin menabung yang dipupuk dari ASB LOAN ni.

Kalau kalian semua berdisiplin, sejujurnya saya cakap, tak perlulah ambila LOAN ni. Kenapa nak berhutang. Ye tak?

Semoga apa yang dikongsikan oleh daddydee.net memberi manafaat buat semua.

Sekian, terima kasih.

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku... Siang malam bekerja memerah keringat demi sekeping kertas.
Assalamualaikum dan Salam 1 Inspirasi buat Saudaraku Sekalian. Kalau dulu saya pernah berbicara tentang 'loan
Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku...... 31 Ogos sudah berlalu, sambutan Hari Merdeka Malaysia