Dunia Baru Alam Mahasiswa

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku…

Dunia baru - tetapkan matlamat
Dunia baru – tetapkan matlamat

Tahniah buat semua mahasiswa baru. Selamat menempuh dunia baru buat adik adik yang baru mendaftarkan diri ke Universiti tempatan, hari ini adalah hari pertama mereka ke kuliah, hari pertama mereka menempuh alam mahasiswa. Seminggu minggu suai kenal telah tamat, penat dikejar dihambat dimarah dicemuh mengikut jadual yang padat disusun oleh urusetia. Dan hari ini mungkin hari yang mendamaikan selepas seminggu dan mungkin juga hari ini adalah hari paling kelam kabut kerana perlu berdikari.

Mulai hari ini, sehingga tempoh 6 semester atau 8 semester pengajian tidak akan berlaku apa yang berlaku seminggu yang lalu semasa sesi suai kenal, tidak akan berlaku juga dunia kolej yang sering digambarkan oleh filem filem tempatan. Dunia baru alam mahasiswa adalah perihal kita tentang berdikari, perihal bagaimanakah cara kita untuk merangka kejayaan diri kita esok?

Adakah saya berjaya semasa belajar? Tidak. Saya bukan pelajar yang cemerlang semasa belajar di Universiti dulu, saya juga bukan pelajar yang kreatif dan aktif. Keputusan hanya cukup makan.

Cuba terus mencuba
Cuba terus mencuba

Dan sebab kegagalan saya berdikari semasa belajar dulu, kegagalan saya untuk merangka kejayaan diri saya esok semasa belajar di universiti dahulu membuatkan saya ingin menulis hari ini. Saya amat berharap pada adik adik mahasiswa yang baru membulatkan tekad dan sentiasa ingat apakah janji kita pada keluarga kita saat hari pertama kita memijak kaki ke Universiti? Apakah janji kita pada ayah ibu saat mereka menghantar kita ke Universiti? Ingat tanggungjawab kita sebagai pelajar dan anak?

Jangan adik jangan leka jangan lalai jangan alfa. Dunia universiti penuh dugaan kalau kita gagal kita akan hanyut. Mungkin juga ada yang akan terkejut dengan budaya baru di universiti. Pasti ada? Jangan terlalu terkejut dan mengubah diri. Kekalkan jati diri kita – jadilah diri kita yang sebenar. Tidak perlu bersalin kulit.

Universiti adalah tempat menuntut ilmu. Tuntutlah ilmu selagi boleh sehingga mencapai matlamat kita yang satu – capai kejayaan. Buat adik-adik mahasiswa, semoga berjaya.

Bajet 2014 Dan Saya

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku…

Bajet 2014 : Bajet terbaik
Bajet 2014 : Bajet terbaik

Bajet 2014 dikatakan ramai bahawa ianya adalah bajet yang terbaik yang dibentangkan, betul ke? Sebab saya lihat ramai yang update pasal Bajet 2014 ni, kalau tak percaya cuba taip keyword Bajet Terbaik 2014.

Bajet 2014, ramai yang bising gula naik sampai 30 sen. Saya pun mengeluh juga, bukan sebab harga gula naik akan menyebabkan saya tidak mampu membeli iPhone 5s, bukan. Kalau saya nak beli saya beli juga iPhone 5s tu, iPhone bukan guna gula pun. Loan kan ada? Banyak bank boleh beri personal loan, apa ada hal?

Cuma akan agak perit la untuk beli air manis di kedai selepas ini, beli air suam je la. Baik untuk seks. Amalan air suam/panas adalah baik untuk seks.

Apa pula bajet 2014 saya? Saya mahu menjadikan 2014 sebagai titik perubahan saya sempena dengan kenaikan harga gula dan harga petrol yang sudah melambung, saya juga perlukan lambungan gaji dan lambungan nilai simpanan jangka panjang saya.

Bajet 2014 : ini realiti
Bajet 2014 : ini realiti

Insyallah, pada 2014 saya akan menamatkan dunia siswa saya buat setakat ini. Kalau ada rezeki akan kembali lagi saya menjadi siswa tapi tidak tahu lagi bila dan dimana. Selepas menamatkan zaman siswa ini harapnya saya boleh memberi lebih tumpuan kepada tugasan lain saya sebagai penulis blog, agen unit amanah dan insyallah satu projek baru yang masih lagi dalam pembikinan.

Harapnya selepas ini saya boleh aktif dalam komuniti blogger seperti Blooggers dan Denaihati Network, harapnya masiha ada ruang untuk penulis amatur seperti saya dnegan 100uv sahaja. Semoga Allah swt akan mengurniakan saya kecergasan badan dan kecerdasan mental untuk terus menulis dan berkongsi idea di medan ini.

Itu adalah antara Bajet 2014 saya. Ok tak macam ni? Saya pun tak tahu ini bajet ke azam. Ada saya kisah? Heheheh…

Tiada orang lain yang akan ubah saya kalau bukan saya sendiri.