Bonus ASB Sikit, Apa Perlu Buat?

Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku…

Pendapatan ASB Sikit
Pendapatan ASB Sikit

Apa khabar semua? Layan monday blues lagi ke? Hehehehe… Kerja-kerja ya.

Bonus ASB dah diagihkan, kalian semua macamana? Sudah semak berapa bonus ASB yang dapat tahun ni? Pakcik punya malas nak pergi beratur dekat pejabat Pos yang tentunya no giliran beratus sebab ramai yang nak kemaskini buku. Lagipun pakcik tau dah berapa bonus pakcik dengan simpanan yang pakcik kayo tu. Almaklum lah duit simpanan sejoota setengah rupiah tu memang tak pakcik usik. Jadi tak perlu tergesa-gesa, duit pakcik ado sejoota setengah rupiah.

Sekarang ini ramai yang sibuk beratur kat pejabat Pos sebab nak keluarkan duit bonus ASB, yalah awal tahun banyaklah perbelanjaan nak pakai. Nak bayar yuran anak sekolah, beli baju anak sekolah lah. Macam-macam lah.

Ramai juga kawan-kawan pakcik yang mengeluh sebab bonus ASB sikit. Yang buat simpanan tetap setiap bulan tu mungkin tak mengeluh tapi yang buat ASB loan pasti terkesan. Ya lah ada yang kata bonus ASB sikit tak cover montly yang kena bayar kat bank.

Berapa Bonus ASB 2014?

Bonus ASB 2014
Bonus ASB 2014 (sumber Astro Awani)

Mungkin disebabkan oleh ekonomi yang agak goyah sekarang ini, bonus ASB 2014 juga menurun berbanding tahun-tahun sebelumnya.

Kalau dilihat dari jadual di sebelah pendapatan dari 1990 sehingga 2014 terdapat penurunan yang mana pada tahun 2014 dividen ASB adalah 7.50 dan bonus sebanyak 1.00.

Dividen ASB 7.50 adalah sama seperti tahun 2010 dulu tapi pada 2010 bonus adalah lebih tinggi dari tahun ini.

Bagi yang masih tidak tahu cara pengiraan pendapatan ASB boleh baca disini.

Secara ringkas pengiraan pendapatan ASB adalah dividen dikira dari purata minima simpanan ASB selama setahun. Manakala bonus adalah purata minima terendah bagi tempoh 10 tahun.

Konsep ASB tetap sama dengan unit amanah saham (unit trust) yang lain diluar sana. Jumlah pendapatan simpanan adalah berkadaran dengan masa. Makin lama kita simpan makin meningkatlah pendapatan simpanan tersebut.

Pelbagaikan Simpanan

Pada pandangan pakcik, sebaiknya pelbagaikan simpanan kita. Jangan bergantung pada satu sumber. Betul orang kata kalau ekonomi jatuh semua akan terkesan tapi bila simpan di banyak tempat kesan dia akan berbeza.

Contoh: ASB mungkin melabur dalam kompeni A,B dan C yang mana pendapatan dia adalah D, manakala Unit Trust P mungkin melabur dalam kompen V, W, X dan Y yang pendapatannya Z.

Jadi kalau kita melabur dalam ASB saja pendapatan kita akan dapat D, manakala kalau melabur dalam Unit Trust P saja pendapatan akan kita dapat Z. Dan kalau kita melabur keduanya kita akan merasa D & Z sekali gus. Mana pilihan kalian? Pakcik akan pilih dua-dua sebab pakcik tamak.

Sebenarnya banyak skim simpanan yang menawarkan pulangan lumayan diluar sana, sama ada kita punyai keberanian atau tidak saja. Tapi jangan pula terpelosok dalam skim cepat kaya, itu pakcik tak campur tau.

PS: Kalau ada yang berminat nak tau pasal Unit Trust boleh contact pakcik kat contact form. Nanti kita PM-PM ya.

Hari ni pergi RHB Bank, pasal kad dah kena block. Rupanya dah kena tukar kad
Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku... Ingat lagi pada tahun 2007 semasa saya mula
Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku... Teringat pada zaman muda mudi dulu masa bujang
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua... Perlukan modal besar atau modal kecil yang diperlukan untuk

Usia Untuk Berjaya

Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua…

Bilakah usia yang sesuai untuk berjaya? Adakah 20-an, 30-an, 40-an dan 50-an?

Melihat dunia hari ini yang dipenuhi dengan orang yang berjaya kadang kala membuatkan saya sendiri rasa cemburu. Pada usia yang sama dengan saya sudah ada yang menjawat jawatan pengurus besar dan memiliki perniagaan sendiri membuatkan saya cemburu. Itu adalah kejayaan mereka.

Istilah kejayaaan adalah satu istilah yang besar dan terlalu abstrak. Kejayaan bagi setiap individu itu mungkin membawa makna yang berbeza kerana setiap individu mempunyai matlamat yang berbeza.

Usia untuk berjaya
Usia untuk berjaya

Bagi pelajar universiti mungkin menerima anugerah dekan adalah satu kejayaan bagi mereka. Bagi peniaga mungkin mencapai jumlah jualan RM100k adalah satu kejayaan bagi mereka. Bagi seorang jurutera binaan pula mungkin berjaya menyiapkan satu projek dalam jangka masa yang ditetapkan dan mencapai kualiti yang diharapkan satu kejayaan bagi mereka. Apa pula kejayaan anda?

Kejayaan berbeza mengikut matlamat masing masing. Tiada sekatan usia untuk berjaya sebenarnya. Apa yang penting kita mesti sentiasa ubah skala kejayaan kita. Supaya kita tidak berada di zon selesa selamanya. Jangan mudah puas dengan hanya satu kejayaaan. Tapi sentiasa berusaha untuk lebih dan lebih berjaya.

Sekarang ini sudah ramai jutawan muda yang kita boleh jadikan contoh pembakar semangat seperti Mark Zuckerberg dengan Facbook nya, En Titan dengan SEO Merah Jambunya, Gobala Krisnan dengan Jom Niaga nya dan banyak lagi kejayaan-kejayaan yang boleh kita jadikan pembakar semangat. Ingat golongan istimewa pun boleh berjaya apatah lagi kita?

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Apa yang saya belajar tentang buat duit dengan
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Saya mahu jadi jutawan, ya saya menyimpan cita-cita
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Syukur Alhamdulillah, kita sudah hampir ke penghujung bulan