Pokok Tumbang : Patutkah Pokok Berusia Di Tebang?

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku…

Dalam minggu ini kita dikejutkan oleh beberapa siri insiden akibat dari ribut kencang melanda sekarang ini. Antaranya tragedi maut di hempap pokok, pokok tumbang, bumbung jejantas tercabut, dinding tanggal dan bumbung tercabut kerana ribut kencang. Tiupan angin kencang memang agak menakutkan sehari dua ini.

Pokok tumbang : Pokok berusia lebih berisiko
Pokok tumbang : Pokok berusia lebih berisiko

Saya tidak nafikan saya juga suka kawasan hijau. Kalau serabut kepala saya akan ambil masa untuk tunggang motosikal di kawasan Lenggok Duta dan Bukit Aman, kawasan yang masih terpelihara kehijauannya di sekitar ibu kota. Memang mendamaikan. Kalau saudara semua berpelung melalui kawasan ibu kota, masih banyak pokok berusia atau ‘pokok heritage’ yang menghiasi lanskap ibu kota. Memang tidak dinafikan pokok-pokok ini mempunyai nilai yang tertentu. Namun, pokok-pokok yang berusia ini jugalah yang mempunyai risiko yang tinggi untuk tumbang.

BIla melihat pokok berusia ini teringat ketika terlibat dengan satu projek pembinaan, terdapat satu isu pokok berusia di tapak, terletak di bahagian atas dan tepi cerun, cerun setinggi 10m, dibahagian bawah cerun menempatkan bangunan utama,  pihak kontraktor mencadangkan agar pokok tersebut ditebang bagi membolehkan cerun dan lebih selamat dan stabil, kontraktor juga beralasan bagi mengelakkan kejadian pokok tumbang yang mengakibatkan kerosakan harta benda dan nyawa. Tapi pihak berkuasa membantah dengan alasan pokok heritage berusia hampir 60 tahun (kalau tak silap saya) dan mencadangkan untuk memindahkannya. Namun kontraktar membantah kerana sukar untuk memindahkan, dan mencadangkan untuk ditebang dan membina satu lanskap baru. Hal ini berlanjutan sehingga 6 bulan. Akhirnya pokok yang ingin di bela mati jua dan barulah boleh di tebang.

Pada pandangan saya, pokok yang berusia yang terletak berdekatan jalan utama, kawasan perumahan, pejabat, sekolah, perumahan atau memana kawasan yang berisiko perlukan satu penyelesaian yang tepat bagi mengelakkan sebarang kehilangan harta benda dan nyawa. Di sini saya ada beberapa cadangan:

  • Pokok berusia di tebang dan digantikan dengan pokok baru bersertakan konsep lanskap moden bagi mengekalkan kehijauan bandar. Contohnya penggunaan pokok bucida yang banyak digunakan sekarang.
  • Pokok berusia di alihkan ke tempat yang telah diwartakan sebagai taman hijau atau hutan simpan. Yang mana jauh dari kawasan awam.
  • Pokok berusia di ibu kota di senaraikan dan diberikan perhatian yang khusus. Mungkin penwujudan satu pasukan untuk menjaga pokok pokok berusia ini, mungkin pasukan ini boleh bertindak dengan mencantas/memotong dahan besar yang berisiko untuk patah.

Sememangnya hidup dan mati tidak dapat dipisahkan tetapi ada baiknya untuk kita mengurangkan kadar risiko dan membina kawasan yang lebih selamat. Jangan selalu bertindak selepas, ia akan terlambat.

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku... Di internet saya lihat ramai yang sedang melancarkan
Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Saya masa comel bersama
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat Semua Saudaraku... Pengalaman adalah satu pembelajaran yang paling berguna dalam

ASB Loan : Bagus ke tidak??

Assalamualaikum…

Hari ni daddydee.net ingin berkongsi pengalaman tentang ASB Loan yang telah lama dilancarkan oleh bank-bank di Malaysia. Banyak bank seperti Maybank, CIMB dan easy RHB juga menyediakan perkhidmatan ini.

Saya tahu di luar sana telah banyak blog mengulas soal ini. Tapi saya tetap ingin berkongsi pengalaman saya sendiri dan pandangan saya. Dan dijelaskan di sini, saya bukan ajen ASB LOAN. Apa yang saya kongsikan adalah pengalaman saya semata-mata.

simpanan
ASB Laon : Salah satu cara untuk menyimpan

Sebut saja LOAN, semuanya sama. Takkan menguntungkan kita. LOAN mesti akan menguntungkan pemberi pinjam sebabnya semua LOAN pasti ada faedahnya yang perlu ditanggung oleh peminjam. Sama juga ASB LOAN ni.

Tapi ada sedikit perbezaannya, jumlah pinjaman yang di pinjam kita tidak dapat. Sebaliknya dimasukkan ke dalam akaun kita dan hanya boleh diambil apablia cukup masanya. Peminjam hanya boleh mengeluarkan dividen sahaja. Senang cakap pinjam duit tapi tak dapat duit la. Pinjam duit dan simpan saja.

Ianya bagus untuk orang macam saya yang agak kurang disiplin dalam menabung. Orang yang pabila tengok duit tabung penuh, saya akan gatal tangan nak keluarkan untuk membeli gadget impian.

Tapi dengan ASB LOAN tak dapat lah. Dapat pun awal tahun bila pengagihan dividen dilakukan.

Contohnya :

Kita pinjam RM15,000. Dan kita perlu bayar RM180 sebulan bagi 10 tahun. Jadi jumlah yang kita bayar adalah RM21,600. Jumlah faedah yang kita bayar pada bank adalah RM6,600.

Katakan dividen tahunan kita dapat dalam RM1,100 setahun. Jadi bagi tempoh sepuluh tahun kita akan dapat RM11,000 jumlah dividen sepuluh tahun. (Ini sekiranya dividen dikeluarkan bagi setiap tahun. Kalau di simpan lagi bagus lah.)

Jadi, jumlah keuntungan kita dapat adalah RM11,000 – RM6,600 = RM 4,400. Jumlah keuntungan kita dapat adalah RM4,400.

RM 4,400 bukanlah banyak sangat kan. Betul tu, tapi baiklah ada dari langsung tiada.

Apabila cukup tempoh dia, 10tahun, jumlah pinjaman kita akan dimasukkan kedalam akaun. Jadi barulah dapat merasa duitnya.

Lambat…… Memang lambat. Tapi biar lambat asalkan selamat.

Sikit-sikit lelema jadi bukit.

Tapi, apa yang paling penting bagi saya bukannya jumlah duit tu. Tapi sebaliknya disiplin menabung yang dipupuk dari ASB LOAN ni.

Kalau kalian semua berdisiplin, sejujurnya saya cakap, tak perlulah ambila LOAN ni. Kenapa nak berhutang. Ye tak?

Semoga apa yang dikongsikan oleh daddydee.net memberi manafaat buat semua.

Sekian, terima kasih.

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku... Siang malam bekerja memerah keringat demi sekeping kertas.
Assalamualaikum dan Salam 1 Inspirasi buat Saudaraku Sekalian. Kalau dulu saya pernah berbicara tentang 'loan
Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku...... 31 Ogos sudah berlalu, sambutan Hari Merdeka Malaysia