Benarkah Pelaburan ASB Loan Merugikan?

Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku…

Ramai yang mengeluh sebab Bonus ASB tahun 2015 merundum, paling rendah dalam sejarah ASB sejak dilancarkan. Termasuklah saya sendiri, salah seorang pelanggan ASB dan juga ASB Loan.

Jadual Pendapatan ASB hingga 2015
Jadual Pendapatan ASB hingga 2015

Kalau tengok dari senarai di dalam gambar di atas ini, boleh lah tahu mengapa ramai yang mengeluh kan?

Saudara bagaimana?

Benarkah ASB Loan Merugikan?

Ini pula persoalan kedua yang timbul ‘Benarkah Pelaburan ASB Loan Merugikan?’. Sejujurnya saya katakan TIDAK.

Kenapa tidak? Kerana ASB tetap memberikan pulangan cuma tidak seperti yang kita harapkan. Betul tak?

Jadi masih ada keuntungan disitu.

Ramai yang mengeluh pasal pelaburan ASB merugikan kerana apa yang mereka lihat dari sudut berapa jumlah yang mereka bayar.

Contoh mengikut jadual Loan RHB dibawah:

ASB Loan merugikan?
ASB Loan merugikan?

Katakanlah peminjam meminjam RM 200,000.00 selama 25 tahun.
Bayaran bulanan adalah RM 1,271.00
Jumlah setahun adalah RM 15,252.00
Pendapatan pada 2015 adalah7.25%
Bonus pada 2015 adalah 0.50%
Jumlah pendapatan adalah RM 15,500.00

Saya buat pengiraan ini tanpa bezakan pendapatan dan bonus saya ambil 7.75%. Sepatutnya untuk pendapatan adalah purata simpanan setahun manakala bonus adalah purata simpanan untuk 10 tahun. Boleh rujuk entri lama saya iaitu Cara Pengiraan Bonus ASB.

Biasanya orang yang kata rugi apabila meraka mengharapkan prestasi yang lebih baik tapi bila menghampakan itu yang mereka rugi.

Ingat post saya sebelum ini, beza antara simpanan dan pelaburan. Bila pelaburan ada risikonya. Jadi kita kena hadapi ini.

Untuk pelaburan tolong lihat dalam jangka masa yang panjang.

Itu saja untuk kali ini semoga bermanafaat.

Berminat nak tahu lagi pasal ASB Loan boleh rujuk pada post lama saya:

 

PS: Minat untuk pelaburan unit amanah boleh hubungi saya 0182477971-zaidi

Assalamulaikum dan Salam Inspirasi buat Semua Saudaraku... Ramai yang masih meangangap Pelaburan dan Simpanan adalah
Assalamulaikum Dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Berapakah simpanan kita untuk hari persaraan kelak? Seribu
Bila sebut Jumanji aku teringat zaman tonton guna VHF. Memang best filem Jumanji akibat satu
Hari ni pergi RHB Bank, pasal kad dah kena block. Rupanya dah kena tukar kad

Kenapa Perlu Melabur? Matlamat Kewangan

Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku…

Kenapa perlu melabur? Tanyalah diri anda masing-masing.

’emmmm’, ‘ahhhhh’…. Masih buntu nak menjawabnya?

Dari kecil kita di ajar untuk menabung? Betul kan? Kenapa kita di ajar untuk menabung? Perlukah kita menabung?

Kenapa Perlu Melabur
Kenapa Perlu Melabur

Saya tak tahu orang lain. Tapi dari kecil saya sendiri di ajar oleh ma abah saya untuk usaha sendiri untuk membeli barang yang saya mahu. Sebagai contoh; untuk beli komik Juara Wira dan Pendekar Laut kegemaran saya, saya perlu kumpul duit belanja sekolah. Ikat perut tak makan untuk beli komik.

Kenapa Perlu Melabur?

Jawapannya sama dengan contoh saya diatas untuk beli komik.

Pelaburan dilakukan dengan sesuatu sasaran, sesuatu matlamat. Berikut contoh-contoh matlamat pelaburan

  • Rumah impian – jadi kita memilih untuk gandakan duit kita untuk membeli rumah melalui pelaburan
  • Pendidikan – kita tidak tahu berapakah kos pendidikan di masa depan. Untuk anak anak kita terutamanya. Kos yang hari ini RM10,000 boleh jadi berjumlah RM30,000 suatu masa nanti? Mustahilkah? Tidak bukan
  • Wang Persaraan – Ini juga sesuatu yang penting kita tidak tahu bila kita akan bersara jadi sebaiknya rancang wang persaraan mulai hari ini.

Jadi, saya tanya semula. ‘Kenapa perlu Melabur?’

Jawapan ada pada diri anda. Apa yang anda mahukan di masa depan itulah matlamat pelaburan anda.

Jangan pernah rasa rugi untuk melabur. Jangan pernah rasa lewat untuk melabur. Kerana lebih rugi jika kita langsung tidak bertindak.

Assalamulaikum Dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Berapakah simpanan kita untuk hari persaraan kelak? Seribu
Kenyataan yang memang sukar lagi diubah terutamanya dalam mentaliti orang kita, iaitu: Menang Disanjung Kalah
Saya tidak follow sangat Olympic Rio 2016, hanya beberapa acara yang menjadi perhatian saya macam

Bersedia Untuk Bersara: Adakah Simpanan Kita Mencukupi?

Assalamulaikum Dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku…

Berapakah simpanan kita untuk hari persaraan kelak? Seribu sebulan? Dua ribu sebulan? 3 ribu sebulan?

Mungkin ada yang menjawab ‘Aku tak perlukan banyak, anak dah besar tinggal aku dan isteri saja yang tinggal di rumah’

Adakah simpanan kita mencukupi?
Adakah simpanan kita mencukupi?

Ya, jawapan itu memang betul. Komitmen kita akan berkurang apabila anak sudah besar dan sudah berkerja. Tapi tahukah kita kadar inflasi kelak?

Mungkin nilai RM 30,000 hari ini tidak sama dengan RM 30,000 pada 25 tahun yang akan datang. Apapun saya tidak berniat untuk kupas tentang inflasi hari ini cuma mengupas tentang perancangan kewangan untuk bersara.

Adakah Simpanan kita mencukupi?

Soalan pertama saya ‘Berapa ramai yang membuat simpanan dari mereka mula bekerja? Secara kosisten setiap bulan? ‘ 

Sila jawab sejujurnya. Berapakah simpanan anda untuk hari tua kelak?

Yang banyak saya dengari adalah jawapan berkut ‘Mana nak simpab bro, duit cukup makan pakai je bro?’

Dan yang lagi best ada menjawab ‘Ada juga yang cakap duit EPF kan ada.’

Cukupkah duit EPF tu? Berapa lama duit EPF tu akan bertahan selepas kita keluarkan pada umur 55 tahun nanti?

Katakanlah dapat RM 100,000.00 dan perbelanjaan sebulan kita adalah RM 3,000.00 maka duit itu akan bertahan selama 33 bulan. Bersamaan dua tahun 9 bulan. Betul?

Itu belum lagi kos luar jangka dan juga perbelanjaan kehendak. Macamana?

Mula merancang untuk hari tua hari ini. Mulakan simpanan. Kalau susah sangat mulakan RM100 sebulan secara kosisten katakan bermula usia 30 tahun jadi jumlah simpanan pada usia 55 tahun adalah RM 60,000.00.

Jadi mula melabur sebanyak mungkin pada waktu muda. Kirakan berapa wang persaraan yang kita perlukan dan simpan secara kosisten.

Tips simpanan wang persaraan:

  • Simpan secara kosisten setiap bulan. Lebih mudah dengan buat pemotongan terus dari akaun bank.
  • Cuba naikkan jumlah simpanan setiap tahun. Contoh tahun pertama mungkin RM100 sebulan, tahun kedua cuba pula RM200 sebulan.
  • Disiplinkan diri menyimpan dahulu baru menggunakan
  • Rancang perbelanjaan sebaiknya
  • Sebaiknya labur bukan sekadar simpan. Labur didalam Unit Amanah contohnya yang mempunyai kuasa kompaun yang baik.

Dan pilihlah untuk laburkan duit EPF anda di jalan  yang lebih baik. Banyak pelaburan yang ada dipasaran. Hanya tunggu kita sahaja untuk memilih untuk melabur atau tidak. Kerajaan membenarkan kita melabur wang EPF akaun 1 jadi laburlah sebaiknya.

Fikir-fikirkan untuk masa depan kita.

Nak tahu lebih lanjut untuk perancangan kewangan boleh PM atau whatapps 0182477971-zaidi

Bila sebut Jumanji aku teringat zaman tonton guna VHF. Memang best filem Jumanji akibat satu
Hari ni pergi RHB Bank, pasal kad dah kena block. Rupanya dah kena tukar kad