Hidup Perlukan Mentor

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua…

Hidup perlukan mentor? Untuk apa mentor sebenarnya? Penting ke mentor? Hebat sangat ke mentor? Buat apa mentor, dia pun manusia juga? Itu soalan yang selalu bermain difikiran saya dulu. Program mentor mentee dalam sekolah mahupun universiti saya buat tak layan je. Saya buat hal saya saja.

Mengapa kita perlukan mentor dalam hidup?
Mengapa kita perlukan mentor dalam hidup?

Hidup perlukan mentor? Saya dulu malas yang amat untuk mengikuti program mentor saya. Kalau sepatutnya sebulan sekali saya jumpa mentor, pasti 3-4bulan sekali baru saya jenguk mentor saya. Mengapa? Saya sangka saya buat begitu kerana saya malas tetapi bukan nya saya malas. Tapi kerana saya sombong dan ego sebenarnya, sekarang baru saya menyedarinya.

Hidup perlukan mentor, bukan untuk membetulkan diri kita tapi sekadar untuk memperingati diri kita arah mana yang patut kita ambil. Kalau tanpa mentor pun hidup kita tetap akan capai matlamat, mungkin. Cuma ianya tanpa bimbingan yang jelas.

Hidup perlukan mentor? Mentor saya bukan hebat mana pun? Sebenarnya kalau kita berfikirkan begini sebenarnya kita adalah manusia bodoh. Tidak semestinya orang yang hebat layak menjadi mentor. Mentor adalah sebagai garis panduan semata. Mungkin hanya 95% yang dapat kita ceduk dari mereka. Mungkin juga hanya 1% yang dapat kita ceduk. Tapi ia tetap satu panduan ilmu yang amat berguna.

mentor jutawan
Buku Mentor Jutawan bagi panduan hidup kita

Kita mungkin tidak akan jadi sama dengan mentor kita. Mana mungkin. Apa yang jelas adalah sama ada lebih hebat atau kurang dari mentor kita. Tiada pendua.

Carilah mentor hidup anda untuk menjadikan hidup ini lebih bersemangat dan berinspirasi. Oklah, cukup dulu sampai sini, kalau berminat boleh dapatkan e-book mentor jutawan yang amat berguna. Saya ingin menembak sekitar Ipoh dulu. Choww.

Hari ni pergi RHB Bank, pasal kad dah kena block. Rupanya dah kena tukar kad
Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku Terbaca satu artikel yang menarik di themalaymailonline.com yang bertajuk 91
Assalamulaikum dan Salam Inspirasi buat Semua Saudaraku... Ramai yang masih meangangap Pelaburan dan Simpanan adalah
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Tips Pembeli Bijak Ketika
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku... Kirakan setiap sen yang

Cara Pengiraan Dividen ASB

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku….

Entri kali ini adalah bagi menjawab persolan yang dikemukakan oleh ciknaktahu di ruangan komen entri ASB Loan : Cara Saya, soalanya adalah seperti di bawah:

Komen ciknaktahu
Komen ciknaktahu – saya baru ke baru loan asb ni baru setahun saya nak tanya bagaimana nak  guna duit dividen tu blk ek? bagaimana nak tahu berapa banyak dividen kita dapat?

Walaupun saya tidaklah pakar dalam bidang ini, saya cuba berkongsi setakat yang saya tahu. Maaf sekiranya jawapan yang saya berikan ini tidak tepat dan silalah betulkan.

ASB
ASB

Soalan ciknaktau adalah berapa banyak dividen kita dapat?, jadi disini saya ingin kongsikan cara pengiraan dividen ASB adalah:

Contohnya Pengiraan Dividen:

Dividen = (Purata baki minima terendah setahun) x (Pendapatan ASB)

Diveden adalah 7.75 per unit:

Januari : RM 5,100.25

Februari : RM 5,100.25

Mac : RM 5,100.25

April : RM 105,100.25

Mei :  RM 105,100.25

Jun : RM 105,100.25

Julai : RM 105,100.25

Ogos : RM 105,100.25

Sept : RM 105,100.25

Oct : RM 106,650.25

Nov : RM 106,650.25

Dis : RM 106,650.25

Purata bagi minima adalah :RM 965,853.00 / 12 = RM 80,487.75

Jumlah dividen yang diterima adalah = (RM 80,487.75)(7.75%) = RM 6,237.80

Contoh Pengiraan Bonus :

Bonus = (Purata baki minima terendah bagi 10 tahun) x (Bonus ASB)

Bonus adalah 1.15 sen per unit

Katakanlah purata baki minima terendah bagi 10 tahun adalah  RM 100,000.00

Bonus = (RM 100,000.00) x (1.15%) = RM 1,150.00

Jadi jumlah pendapatan ASB boleh dianggarkan dengan mencampurkan jumlah Dividen ditambah dengan jumlah Bonus ASB.

Diharap cara pengiraan dividen ASB yang saya terangkan di atas ini dapat membantu.

Untuk pengeluaran dividen ASB hasil dari pinjaman ASB (loan ASB) boleh dibuat seperti biasa. Jumlah pendapatan yang dipaparkan adalah jumlah simpanan kita dicampur dengan jumlah pinjaman. Cuma jumlah pinjaman itu tidak pernah dipaparkan dalam buku akaun ASB kita.

Diharapkan penerangan saya di atas ini dapat membantu dan menjawab soalan. Saya tidaklah arif tentang ASB ini, masih lagi mempelajari ilmu selok belok ekonomi dan kewangan ni. Masih banyak yang perlu saya pelajari.

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku... Dividen ASB 2012 Pengumuman
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Tips Pembeli Bijak Ketika
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku... Kirakan setiap sen yang

Kesan Inflasi Kepada Kita

Assalamulaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku…

Inflasi adalah bermaksud kenaikan tingkat dalam tingkat harga umum barangan dan perkhidmatan. Faham? Saya pun baru sahaja memahami maksud perkataan inflasi pada tahun lepas. Baru sangat kan? Walaupun perkataan itu telah lama saya dengar tapi saya tidak jelas maksudnya.

Apakah kesan inflasi dalam kehidupan kita? Inflasi adalah suatu fenomena biasa dalam ekonomi tatapi kesannya terhadap individu amat terasa sekali. Jika pada tahun 1997, kita masih boleh membeli nasi lemak pada harga bawah RM 1. Kini pada tahun 2013, harga nasi lemak adalah RM 1.50. Nyata sekali kesan infalsi akan dirasai oleh individu, menjejaskan kewangan seseorang itu.

Inflasi
Inflasi : Bahaya kesannya

Seperti dalam gambar di atas; pada tahun 1998, dengan RM 50 kita boleh membeli satu troli penuh barangan keperluan. Manakala, pada tahun 2005, kita hanya boleh membeli separuh troli barangan keperluan. Dan kini, pada tahun 2012, hanya beberapa barangan keperluan sahaja dapat dibeli dengan RM50. Fikirkan saudaraku?

Inflasi biasanya terjadi apabila keadaan pasaran dimana permintaan lebih tinggi daripada bekalan dan peningkatan kos pengeluaran. Cara terbaik dan mudah untuk mengawal inflasi adalah mengawal perbelanjaan harian kita.

Untuk mengelakkan kita terkesan dek kesan inflasi ini, kita mesti mencari pelaburan yang mempunyai pulangan yang lebih tinggi dari kadar inflasi semasa. Sebagai contoh; sekiranya kadar inflasi semasa adalah 4% setahun dan pelaburan kita memberikan pulangan sebanyak 6% setahun. Ini bermakna keuntungan sebenar kita adalah 2% sahaja. Bukannya 6%, kerana pulangan 6% perlu ditolak dengan kadar inflasi 4% dan bakinya adalah keuntungan sebenar pelaburan kita.

Banyak pelaburan yang sah diluar sana yang menjanjikan pulangan yang berbaloi. Hanya kita yang perlu mencari dan menentukan pilihan kita. Biarlah kita bersusah sekarang, asalkan kita boleh bersenang kemudian. Dari bersenang kini, merana kemudian. Bukan begitu saudaraku?

Melaburlah untuk jangka masa yang panjang, biarkan kuasa kompaun memainkan peranannya ke atas wang pelaburan kita. Biar kuasa kompaun mengembangkan pelaburan kita.

Assalamulaikum dan Salam Inspirasi buat Semua Saudaraku... Ramai yang masih meangangap Pelaburan dan Simpanan adalah
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku.... Apabila menyebut unit amanah atau unit trust ramai
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku... Dividen ASB 2012 Pengumuman
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua... Perlukan modal besar atau modal kecil yang diperlukan untuk

Pendapatan ASN 2012

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku…

Pendapatan ASN
Agihan Pendapatan ASN

1.23 juta pelabur Amanah Salam Nasional (ASN) akan menerima agihan pendapatan ASN bagi tahun berakhir 31 Disember 2012 sebanyak 6.30 sen seunit. Ini menunjukkan peningkatan 0.25 sen berbanding agihan pendapatan ASN tahun lalu.

Pelabur ASN boleh mengemaskini akaun bermula 2 Januari 2012. Berapa pendapatan ASN yang saudara terima tahun ini?

Sepertimana ASN, agihan pendaptan ASB juga menunjukkan peningkatan. Ini suatu tanda yang cukup positif.

Alhamdulillah. Syukur ke hadrat ilahi. Pasti semua pelabur ASN gembira dengan pengagihan Pendapatan ASN tahun ini. Walaupun saya bukan pelabur ASN saya tumpang gembira. Mungkin ini satu petanda baik untuk melakukan pelaburan bagi mereka yang belum melabur. Mulakan pelaburan saudara sekalian sekarang. Jangan tunggu-tunggu.

Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku Terbaca satu artikel yang menarik di themalaymailonline.com yang bertajuk 91
Assalamulaikum dan Salam Inspirasi buat Semua Saudaraku... Ramai yang masih meangangap Pelaburan dan Simpanan adalah
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Tips Pembeli Bijak Ketika
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku... Kirakan setiap sen yang

Pelaburan : Modal Besar atau Modal Kecil?

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua…

Perlukan modal besar atau modal kecil yang diperlukan untuk melabur? Itulah soalan yang kerap ditanyakan kepada saya apabila berkongsi tentang pelaburan unit amanah.

Pelaburan

Pandangan jujur saya, modal besar atau modal kecil bukan soalnya. Tapi apa yang penting bagi saya adalah bermula dari sekarang. Bermula dengan apa yang kita ada, tidak kira kecil atau besar.

Kalau kita ada modal yang kecil, mulakan segera dengan modal itu. Dan sekiranya mempunyai lebihan tambahkan lagi, dan lebih molek sekiranya pelaburan tambahan dilakukan secara kosistan. Bermula dengan modal kecil dan penambahan yang kosistan pastinya akan membuahkan satu pulangan yang lumayan kelak.

Jika memiliki modal besar untuk kick off pelaburan, itu lagi baik. Dan sebaiknya, penambahan secara kosistan turut dilakukan.

Ingat, pelaburan hari ini adalah untuk persediaan kita di hari kelak. Bersusah susah dahulu bersenang senang kemudian.

Assalamulaikum dan Salam Inspirasi buat Semua Saudaraku... Ramai yang masih meangangap Pelaburan dan Simpanan adalah
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku.... Apabila menyebut unit amanah atau unit trust ramai
Assalamulaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku... Inflasi adalah bermaksud kenaikan tingkat dalam tingkat harga
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku... Dividen ASB 2012 Pengumuman