Dakwat Dari Paru-Paru Perokok

Assalamulaikum dan salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku…

Bulan Ramadhan bulan 1000 rahmat, tersembunyi pelbagai kebaikan di dalam nya. Dan saban tahun juga kita akan dengar ramai yang bertekad dan berazam untuk berhenti merokok. Ya sesuatu yang baik, azam kena kuat pasti ada kejayaan.

Dakwat Dari Paru Paru Perokok
Dakwat Dari Paru Paru Perokok

Saya memang sentiasa menyokong sahaba saya yang berhasrat untuk berhenti merokok. Buat benda baik kita mesti sokong. Tak gitu?

Saya video di bawah ini juga boleh membantu meningkatkan kesedaran dalam diri perokok. Harapnya ia membantu perokok sedar akan bahawa merokok.

Lihat betapa hitam peparu perokok, sampai boleh dijadikan dakwat untuk menulis. Ayuh sahabat kita henti merokok.

Dakwat Dari Paru-Paru Perokok

Ps: Saya perokok sekunder.

Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua... Pertamanya, saya ingin meminta maaf jika entri ini, Kawasan
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku.... Pasti masih ada yang tertanya-tanya jual rokok elektronik
Rokok... Menurut penganalisis, berdasarkan anggaran kenaikan duti cukai itu harga sekotak
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat Semua Saudaraku... Rokok elektronik memang menjadi satu fenomena sekarang ini.

Berhenti Merokok Di Bulan Ramadhan

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku…

Bulan Ramadahan adalah satu bulan rahmat, bulan Ramadhan juga bulan rahmat bagi perokok tegar. Kerana setiap kali tibanya bulan Ramadhan lah boleh dengar kawan-kawan ku yang perokok tegar ini akan tersenyum lebar sebab perbelanjaan rokok mereka berkurangan. Penjimatan wang perbelanjaan rokok boleh mereka gunakan untuk belanja Hari Raya.

Tidak kurang juga ada juga kawan-kawan yang perokok tegar yang berhasrat untuk terus berhenti merokok. Ramai juga kawan-kawan saya yang telah berjaya untuk berhenti merokok dan tak kurang juga yang terus berulang kali berazam dan berazam untuk berhenti merokok setiap kali tiba nya Ramadhan. Tapi sekurang-kurangnya ada azam untuk berhenti.

Saya pula sebagai seorang kawan pastinya akan tetap menyokong setiap perbuatan baik seorang kawan. Kawan nak berhenti merokok memang saya sokong sangat. Tapi kalau nak bertukar kepada rokok elektronik saya tidak sokong dan sarankan sebab sudah banyak hal ini diperdebatkan dan kajian juga sudah dibuat yang menunjukkan lebih banyak kesan buruk dari kesan baik dalam rokok elektronik ini. Jadi tepuk dada tanya hati, kalian sebagai tuan punya badan.

Tip berhenti merokok

Tengok gambar seorang uncle dari Turki di bawah ini sanggup berbuat apa saja untuk berhenti merokok, beliau telah mengambil inisiatif untuk memasang sangkar pada kepala nya untuk mengelakkannya dari merokok. Setiap hari dia akan menyuruh isterinya memasangkan sangkar di kepala nya sebelum keluar dari rumah. Kalau ada kemahuan untuk berhenti pasti anda boleh berjaya untuk berhenti merokok.

 

Berhenti Merokok
Berhenti Merokok
Berhenti Merokok
Pelbagai usaha untuk berhenti merokok

 

Kalau duit membeli rokok tu kan baik kalau dikumpul untuk membeli kitab SEO Merah Jambu yang comel, atau membeli buku panduan ebook Rahsia Putu, Rahsia Bun ataupun Panduan Baju Kurung pasti pelaburan untuk ilmu adalah lebih bermakna. Sekurangnya buku dan panduan yang dibeli ini boleh digunakan untuk menjana kembali wang, pasti berbaloi.

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku.. Bulan Ramadhan dah pun bermula pasti ramai yang
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku... Sebelum ini saya ada menulis tentang kesan rokok
Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua... Pertamanya, saya ingin meminta maaf jika entri ini, Kawasan
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat Semua Saudaraku... Rokok elektronik memang menjadi satu fenomena sekarang ini.

Pandangan Perokok Tentang Rokok Elektronik

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku…

Sebelum ini saya ada menulis tentang kesan rokok elektronik, dan ramai juga mereka yang berpengalaman telah meninggalkan komen mereka diruangan komen. Di sini saya ingin berkongsi antara pandangan mereka tentang rokok elektronik ini.

Komen dari smoke hunter tentang rokok elektronik:

Assalamualaikum.
Daddydee.Net,
Saya tertarik terhadap entri yg dikemukakan. Secara jujurnya, saya salah seorang bekas perokok tegar (Nusantara + Suria) yg lain x layan & kaki shisha yg tegar. Hampir 4 malam layan shisha berturut2x setiap minggu. Bergantung pada keadaan poket. andai kata ada duit jer, memng malam ajak rakan2x layan sekali. Sekadar berkongsi pengalaman. Memang betul, hampir semua orang tidak suka pada keadaan berasap, lebih2x lagi pada asap rokok. Menyebabkan pelbagai kesukaran. Seperti sebelum ini, terdapat keluaran Smoker Heaven. E-Cig yg menggunakan karto yg kecik dan harganya agak tinggi. Tetapi saya tetap mahu mencuba, pada mulanya agak pelik. Lama kelamaan, beransur baik. X sampai 2 minggu. mula menunjukkan kesan sampingan pada diri saya, kepala kerap pening. Maka, saya berhenti ambil Smoker Heaven. Kembali pada asal. Nusantara Hijau + Suria + Shisha. Terus hilang simptom pening kepala tersebut. Kini terdapat keluaran terbaru. E-Cig or Personal Vapor. Walaupun ianya sudah lama di pasaran. Sejak tahun 2010 lagi. Saya pada asalnya ragu2x untuk mencuba, risaukan kesan yg silam. Tetapi niat di hati mahu berhenti merokok & shisha, saya tetap mencuba. Ego-T kit permulaan yg saya cuba dahulu. Saya cuba hampir sebulan. Alhamdulillah, tiada kesan sampingan yg berlaku. Hari terakhir saya merokok dan juga shisha adalah pada 20/12/2012. Saya mula vape sejak itu, dengan Ego-T + Vivi Nova Tank, bersama Flavor Hanseng yg mempunyai kadar nikotin 12mg. Memang agak perit bagi sesetengah orang yg hisap. Dalam seminggu, kandungan nikotin semakin berkurang, dari 12mg ke 0mg (e-juice). Keinginan untuk merokok berkurang kerana kandungan nikotin memadai. Akan tetapi keinginan untuk shisha pula yg meluap2x kerana sedutan bagi Kit ini amat terhad. Jauh berbeza ngan shisha. Maka, ambil keputusan untuk upgrade kepada advance kit. DS Mod + Aga-T + Flavor DIY 0mg. Ternyata jauh beza ngan starter kit. Maka hingga kini, berjaya berhenti rokok & shisha. In Shaa Allah, bulan 4 ini, saya mahu jalankan pemeriksaan kesihatan, scan bagai semua. untuk melihat perubahan.

Dan sekadar berkongsi tips untuk e-cig. Ramai risaukan kesan sampingan akan datang. Boleh cuba cara saya lakukan sekarang.
– Kerap minum air kosong (elak tekak kering)
– Vape mengikut keadaan, suasana yg panas tidak digalakkan (mengekalkan keselesaan pernafasan)
– Komposisi flavor memainkan peranan. Nikotin, Gula, PV & VG. ( elak campuran nkotin yg berlebihan)
– Amalkan permakanan yg sihat.
– Bersenam & Bersukan

Walau apa pun, ini sekadar berkongsi pengalaman, lain orang, lain ragamnya. Rokok E-Cig or PV adalah batu loncatan untuk berhenti tabit merokok dan shisha. Dan ada juga, Orang yg tidak merokok mempunyai penyakit yang lebih teruk dari yg merokok. Dan memilih kemudharatan adalah keburukan. Jangan sesekali kita yg tidak merokok ini mengeji orang yg merokok. Walaupun kita dan dia tahu merokok itu bahaya. Sekian sahaja berkongsi pengalaman dan pendapat. Agar ianya dapat berikan manfaat pada yang lain.
“Segala yang baik, datangnya dari Allah, dan segala yang buruk itu juga datangnya dari Allah, tetapi bersandarkan pada kita sebagai khalifah Allah dimuka bumi ini”

Komen ebalngek tentang rokok elektronik

salam 1malaysia =D
saye just nk share cket.. setiap bnde ade baik ade buruk.. saye pn hisap rokok elektrik ni dn rokok biasa.. actually rokok ni dpt jimatkn duit dn kurgkn hisap rokok tembakau. memang mule2 nk beli mahal. tp xla mahal mne. pling murah bole dpt rm70 je. n liquid pling murah sebotol rm10 je, byngkn rokok sekotak skrg dunhill rm10.20. bole thn sehari ke 3hari je. tp saye hisap rokok elektrik ni sebotol bole thn seminggu ke 2minggu. mksdnye rm10 utk seminggu berbanding rm40 ke rm70 seminggu klau isap rokok tembakau.
nikotine yg kite hisap xla byk mne n xtrlalu byk racun atau bhn kimia yg lain berbanding rokok tembakau. n mulut pn tak busuk. haha.
tp kesan yg buruk yg saye dh dengar dr kwn saye plk pakcik dye xisap rokok tembakau. just isap rokok elektrik ni je.. dlm bpe2 bln air liur pakcik dye ni asik meleleh klau xhisap rokok elktrik ni.. n skrg dye asek kne buat rwatan kt hospital.
2 antre kesan baik n buruk yg sye nk share.
kesimpulannye, kajian msih belum knl psti kesan yg akn dpt bile isap rokok elektrik ni.
wt karangan plk aku . haha
bye

Apapun, masing-masing ada pandangan masing-masing. Dan saya respek dengan smoke hunter dan ebalngek yang sudi berkongsi pengalaman mereka tentang rokok elektronik ini. Saya juga amat berharap rokok elektronik ini akan memberi kesan yang positif bukannya negatif.

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Bulan Ramadahan adalah satu bulan rahmat, bulan Ramadhan
Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua... Pertamanya, saya ingin meminta maaf jika entri ini, Kawasan
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat Semua Saudaraku... Rokok elektronik memang menjadi satu fenomena sekarang ini.

Kawasan Larangan Merokok : Tolong Tambah Ilmu Sivik Sikit….

Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua…

Pertamanya, saya ingin meminta maaf jika entri ini, Kawasan Larangan Merokok : Tolong Tambah Ilmu Sivik Sikit…. menimbulkan kemarahan pembaca blog Daddydee.net semua. Entri ini agak lari dari kebiasaannya, kerana ini mungkin entri lepas geram dari saya. Maafkan saya.

Kawasan Larangan Merokok - Pasti ada tanda sebegini
Kawasan Larangan Merokok – Pasti ada tanda sebegini

Saya bukan jenis manusia yang anti dengan perokok. Tapi bagi perokok-perokok hensem dan cantik sekalian, silalah tahu dimanakah kawasan larangan merokok, tidak kira menggunakan rokok biasa atau rokok elektronik. Menghisap apa jua rokok adalah tetap di kategorikan sebagai merokok. Tolong jangan merokok di kawasan larangan merokok.

Kalau belum tahu biar saya bagitahu, semua kawasan awam biasanya diwartakan sebagai kawasan larangan merokok seperti sekolah, hospital, kompleks dan lain-lain lagi. Semua tempat tu saya tak kisah lagi kalau nak hisap juga terpulanglah pada diri masing-masing. Berani buat berani tanggung.

Kawasan larangan merokok - Berani ke merokok begini?
Kawasan larangan merokok – Berani ke merokok begini?

Tapi paling saya tak tahan adalah manusia yang jenis merokok dalam lif. Lif adalah sejenis mesin angkat sahaja, yang bersaiz kecil biasanya 6 kaki x 6 kaki dan ada yang lagi kecil ada yang lagi besar. Saiznya bukan sebesar banglo besar-besar di Puncak Setiawangsa tu. Ianya sangat kecil dan sekadar untuk mengangkat manusia dan barangan dari tingkat ke tingkat.

Merana sangat ke? Boleh mati ke? Kalau tak hisap rokok selama beberapa minit sementara dari tingkat bawah nak ke tingkat yang nak di tuju. Kalau tak tahan sangat nak merokok, jangan naik lif dulu, habiskan rokok dahulu. Ataupun pilihan terbaik merokok sambil daki tangga. Tak kira lah rokok apa yang di hisap, rokok elektronik mahupun biasa, dalam lif janganlah merokok.

Tolong sedar dalam lif adalah ruang sekecil itu ada orang tua, anak kecil dan juga insan-insan lain. Mungkin juga ada yang alergi dengan rokok dalam lif tu, mungkin juga ada yang tidak sihat. Hormatilah orang lain jika mahu dihormati. Tolong ada sifat kemanusiaan dan kemasyarakatan walaupun dirimu hanyalah katak bawah tempurung. Tolonglah.

Jangan tunjukkan yang diri kalian terlalu biadap, bodoh dan bangang umpama binatang yang tiada berakal dan terlalu mementingkan diri dengan merokok dalam lif. Kalau kalian amat kacak dan cantik, jangan lah buat kerenah buruk ini.

Tunjukkan kita ada nilai pekerti yang mulia, berbanggalah dengan pekerti mulia, jangan ditonjol sifat hodoh itu.

Assalamulaikum dan salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Bulan Ramadhan bulan 1000 rahmat, tersembunyi pelbagai kebaikan
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku.... Pasti masih ada yang tertanya-tanya jual rokok elektronik
Rokok... Menurut penganalisis, berdasarkan anggaran kenaikan duti cukai itu harga sekotak
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat Semua Saudaraku... Rokok elektronik memang menjadi satu fenomena sekarang ini.

Hot Keyword : Rokok Elektronik

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat Semua Saudaraku…

Rokok elektronik memang menjadi satu fenomena sekarang ini. Ramai yang mula beralih dari rokok kepada rokok elektronik (e-cig). Dalam minggu ni saya telah menulis satu artikel iaitu Rokok Elekronik : Pandangan Saya, ternyata ianya menjadi hot keyword bagi blog daddydee.net pada minggu ini.

keyword
Hot Keyword daddydee.net – sumber dari nuffnang
keyword2
Hot Keyword daddydee.net – sumber dari Google Analytics

Sebenarnya saya menulis entri Rokok Elektronik : Pandangan Saya, adalah untuk berkongsi pandangan saya tentang perihal rokok elektronik ni. Ternyata ianya mengundang pelbagai respon antaranya:

  1. Pandangan dari Tuan Edy – skadar brkongsi pndapat tntang rokok elektronik (e-cig). ‘e-cig’ berfungsi sbg wap air yg dari cecair (e-liquid) yg mrupakan dari bahan: (1) PG(propylene glycol) yg slamat dgunakan dan di iktiraf U.S. Food and Drug Administration, (2) VG(vegetable glycerin) yg mrupakn dr minyak tumbuhan2, selalu dgunakan utk perasa, ingredient utk kek, produk kecantikan dan kulit. (3) Nikotin. wlupun ada nikotin, tp pngguna bleh memlih utk nikotin rendah atau tiada nikotin. Brbanding rokok yg mngandungi racun, bahan kimia, nikotin, dll, e-cig hanya mngndungi bahan2 trsebut shj. kalau nk sebut tntang nikotin, buahan2 spt tomato pun ade sdikit nikotin, prlukah farmasi shj yg bleh mngeluarkan? Untuk perokok tegar agak ssah utk trus brhenti dn perlukan alternatif, wlaupun segelintir org ckp snang. tepuk dada tanya selera. siapa perokok tegar faham sy ckp. ni ada video doktor pakar brkata tentang e-cig.
    http://www.youtube.com/watch?v=x_MAOyU3ybk&feature=player_embedded*kalau e-cig ni ada tax, baru legal agaknye. hahaha
  2. Pandangan dari Tuan hairulazniSebelum ni memang tak tahu pasal e-cig ni..dalam seminggu dua lepas ada sorang kawan yang tunjuk benda ni..tapi tak berminat pun..alang2 nak hisap,baik hisap rokok betul..baru ada feel..haa..haa..
  3. Pandangan dari effortlabkalau dah namanya rokok, memang ada kesan. mungkin kesannya kita akan rasa dalam tempoh yg lama. pucuk pangkal perokok tu sendiri. hakikatnya, seorang perokok susah nak berhenti sebab nikotin dah sebati dalam badan. bila kurang nikotin, badan jadi lemah.
  4. Pandangan dari Tuan PuteraUtara – as salam… , ni pulak komen aq , aq seorang perokok tegar , dari dulu lg aq berniat nk benti merokok ni , penah aq berenti , tp selama beberapa hari je , lps tu sangkut balik, bg yg hisap rokok tu tahu la cm ne rasa nya klu x hisap beberapa hari , tp bila aq hisap rokok eletronik ni , aq memang dh x igt dh kat rokok tembakau , itu baru seminggu aq hisap rokok eletronik ni , klu sebulan , bau hasap rokok tembakau pun busuk , ini bukan aq yg kata , tp org yg dh lama hisap rokok eletronik ni , bg yg bg komen pasal rokok dan x de pengalaman merokok , jng sembang pandai la…

Terima kasih atas semua pandangan tersebut. Saya amat menghargai pendapat dan pandangan mereka. Ada lagi dua tiga komen dan bolehlah rujuk pada link.

Saya memang bukan perokok tapi saya dikelilingi perokok. Baik dari keluarga mahupun kawan-kawan memang majoritinya merokok. Saya jenis yang tidak kisah berkawan dengan perokok, asalkan mereka tidak mengajak saya. Malu untuk belajar merokok di usia yang sudah petang ini. Lagipun, saya sudah melihat kesan merokok itu sendiri.

Berbalik kepada rokok elektronik yang telah menjadi hot keyword bagi blog saya pada minggu ini, sebenarnya apa yang saya tulis sebelum ini adalah pandangan peribadi saya berdasarkan pengalaman beberapa sahabat terdekat saya yang pernah mengguna rokok elektronik ini dan pembacaan saya. Saya memang bertanyakan pandangan mereka selepas menggunakan rokok elektronik ini. Jawapan mereka ternyata sama, mungkin rokok elektronik tidak sesuai dengan jiwa mereka.

Saya faham lain orang lain citarasa, lain pandangan, lain rentaknya. Apapun, buatlah pilihan terbaik dalam hidup ini. Hidup adalah tentang membuat pilihan.

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku.... Pasti masih ada yang tertanya-tanya jual rokok elektronik
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku... Entri saya sebelum ini, Rokok Elektronik : Pandangan
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku... Rokok e-cigerette kini dilihat menjadi satu fenomena dan