Golongan Muda Ramai Yang Muflis?

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku…

Saya amat tertarik dengan tajuk eksklusif dalam Berita Harian Ahad, 28 Oktober 2012 iaitu ‘50,000 Muflis Muda’. Antara petikannya adalah ‘Lebih 50,000 orang muda berusia bawah 34 tahun di isytiharkan muslis di negara ini dalam tempoh 5 tahun lalu’.

Suatu fakta yang menarik dan membimbangkan bagi saya. Mengapakah situasi ini terjadi? Adakah kerana orang kita terlalu bermewah? Atau tiadanya kesedaran atau ilmu tentang wang?

Dan lagi fakta menarik adalah ‘Menurut Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), daripada 4,568 kes muflis suku pertama tahun ini adalah 47% Melayu, 34% Cina, 9% India dan 10% lain-lain kaum.’

Jangan Terjerat dalam HUTANG
Jangan Terjerat dalam HUTANG

Orang Melayu, orang kita yang mendahului dalam bilangan paling ramai yang muflis. Kesemuanya mempunyai masalah hampir sama iaitu terjerat dalam masalah hutang. Kabanyakan mereka terjerat dalam masalah kegagalan membayar balik pinjaman samada pijaman kenderaan, pinjaman perumahan, pinjaman peribadi atau pinjaman perniagaan.

Kekadang kita terjerat dengan kononnya tawaran menarik dari pemiutang. Saya sendiri amat tidak bersetuju dengan sesetegah pemiutang yang amat mudah untuk memberikan pinjaman kepada graduan baru terutamanya pinjaman kenderaan. Pengalaman saya sendiri pun ketika menjadi graduan baru menjejak kaki ke alam pekerjaan saya memerlukan 6 bulan untuk memastikan status kewangan saya stabil. Terlalu ghairah untuk memiliki barangan impian seperti kereta membuatkan kita tidak menimbang elemen yang sepatutnya sebelum membuat satu keputusan terutama dalam membuat pinjaman. Rasanya ramai yang tidak baca T&C perjanjian pinjaman dengan terperinci sekadar baca sekali imbas saja, yalah ketika itu hanya memikirkan habuan yang akan diterima. Tidak memikirkan kesan dan akibat nya nanti.

Sapatutnya, kita perlu memikirkan kesan dan akibat dalam setiap tindakan yang kita lakukan. Ianya adalah amat perlu. Bukan menjadi pengecut atau tidak berani ambil risiko tapi ambillah risiko mengikut kemampuan.

Kehidupan ini tidak dapat kita jangka sama sekali roda pusingannya. Kita tidak dapat membuat meramal masa depan kita. Buatlah persediaan sebaiknya. Dan adalah yang terbaik untuk membuat simpanan demi keperluan kita kelak.

Ingat ‘Sikit-sikit lama lama jadi bukit’.

Assalamualaikum... Hari ni daddydee.net ingin berkongsi pengalaman tentang ASB Loan yang telah lama dilancarkan oleh
Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku... Hidup ini mesti ada matlamat, sama juga dalam
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku.... Entri kali ini adalah bagi menjawab persolan yang
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Agihan Pendapatan ASN 1.23

ASB Loan : Bagus ke tidak??

Assalamualaikum…

Hari ni daddydee.net ingin berkongsi pengalaman tentang ASB Loan yang telah lama dilancarkan oleh bank-bank di Malaysia. Banyak bank seperti Maybank, CIMB dan easy RHB juga menyediakan perkhidmatan ini.

Saya tahu di luar sana telah banyak blog mengulas soal ini. Tapi saya tetap ingin berkongsi pengalaman saya sendiri dan pandangan saya. Dan dijelaskan di sini, saya bukan ajen ASB LOAN. Apa yang saya kongsikan adalah pengalaman saya semata-mata.

simpanan
ASB Laon : Salah satu cara untuk menyimpan

Sebut saja LOAN, semuanya sama. Takkan menguntungkan kita. LOAN mesti akan menguntungkan pemberi pinjam sebabnya semua LOAN pasti ada faedahnya yang perlu ditanggung oleh peminjam. Sama juga ASB LOAN ni.

Tapi ada sedikit perbezaannya, jumlah pinjaman yang di pinjam kita tidak dapat. Sebaliknya dimasukkan ke dalam akaun kita dan hanya boleh diambil apablia cukup masanya. Peminjam hanya boleh mengeluarkan dividen sahaja. Senang cakap pinjam duit tapi tak dapat duit la. Pinjam duit dan simpan saja.

Ianya bagus untuk orang macam saya yang agak kurang disiplin dalam menabung. Orang yang pabila tengok duit tabung penuh, saya akan gatal tangan nak keluarkan untuk membeli gadget impian.

Tapi dengan ASB LOAN tak dapat lah. Dapat pun awal tahun bila pengagihan dividen dilakukan.

Contohnya :

Kita pinjam RM15,000. Dan kita perlu bayar RM180 sebulan bagi 10 tahun. Jadi jumlah yang kita bayar adalah RM21,600. Jumlah faedah yang kita bayar pada bank adalah RM6,600.

Katakan dividen tahunan kita dapat dalam RM1,100 setahun. Jadi bagi tempoh sepuluh tahun kita akan dapat RM11,000 jumlah dividen sepuluh tahun. (Ini sekiranya dividen dikeluarkan bagi setiap tahun. Kalau di simpan lagi bagus lah.)

Jadi, jumlah keuntungan kita dapat adalah RM11,000 – RM6,600 = RM 4,400. Jumlah keuntungan kita dapat adalah RM4,400.

RM 4,400 bukanlah banyak sangat kan. Betul tu, tapi baiklah ada dari langsung tiada.

Apabila cukup tempoh dia, 10tahun, jumlah pinjaman kita akan dimasukkan kedalam akaun. Jadi barulah dapat merasa duitnya.

Lambat…… Memang lambat. Tapi biar lambat asalkan selamat.

Sikit-sikit lelema jadi bukit.

Tapi, apa yang paling penting bagi saya bukannya jumlah duit tu. Tapi sebaliknya disiplin menabung yang dipupuk dari ASB LOAN ni.

Kalau kalian semua berdisiplin, sejujurnya saya cakap, tak perlulah ambila LOAN ni. Kenapa nak berhutang. Ye tak?

Semoga apa yang dikongsikan oleh daddydee.net memberi manafaat buat semua.

Sekian, terima kasih.

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku... Siang malam bekerja memerah keringat demi sekeping kertas.
Assalamualaikum dan Salam 1 Inspirasi buat Saudaraku Sekalian. Kalau dulu saya pernah berbicara tentang 'loan
Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku...... 31 Ogos sudah berlalu, sambutan Hari Merdeka Malaysia