Benarkah ASB Loan Merugikan? Perbandingan Simpanan ASB Menggunakan ASB Loan Dan Kaedah Simpanan Tetap Bulaan

Hari ni pergi RHB Bank, pasal kad dah kena block. Rupanya dah kena tukar kad baru. Aku pakai kad ni dari tahun 2008.

Mana tau dah kena tukau. Tak de reminder pun. Hahahah… Padahal kad bank lain semua aku dah tukau, yang RHB ke belum. Kikikiki…

Brader kaunter RHB Bangsar South sempat promote kat aku ASB Loan. Nampak menarik. Kikiki.

Manusia ni pantang dengar duit. Tu yang semua pakat terjun lubang.

Tapi lubang ni lain sikit.

Adakah ASB Loan Merugikan?
Adakah ASB Loan Merugikan?

 

Berapa Nilai Yang Di Perolehi Dengan ASB Loan

Contoh, Dengan ASB Loan sebanyak RM100,000 dengan tempoh selama 30 tahun bayaran bulanan adalah RM525 sebulan. Dengan kadar faedah 4.80%.
Continue reading “Benarkah ASB Loan Merugikan? Perbandingan Simpanan ASB Menggunakan ASB Loan Dan Kaedah Simpanan Tetap Bulaan”

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku... Jangan beli ebuku Teknik SEO Merah Jambu, sejujur
Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku... Ingat lagi pada tahun 2007 semasa saya mula
Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku... Teringat pada zaman muda mudi dulu masa bujang
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua... Perlukan modal besar atau modal kecil yang diperlukan untuk

Bonus ASB Sikit, Apa Perlu Buat?

Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku…

Pendapatan ASB Sikit
Pendapatan ASB Sikit

Apa khabar semua? Layan monday blues lagi ke? Hehehehe… Kerja-kerja ya.

Bonus ASB dah diagihkan, kalian semua macamana? Sudah semak berapa bonus ASB yang dapat tahun ni? Pakcik punya malas nak pergi beratur dekat pejabat Pos yang tentunya no giliran beratus sebab ramai yang nak kemaskini buku. Lagipun pakcik tau dah berapa bonus pakcik dengan simpanan yang pakcik kayo tu. Almaklum lah duit simpanan sejoota setengah rupiah tu memang tak pakcik usik. Jadi tak perlu tergesa-gesa, duit pakcik ado sejoota setengah rupiah.

Sekarang ini ramai yang sibuk beratur kat pejabat Pos sebab nak keluarkan duit bonus ASB, yalah awal tahun banyaklah perbelanjaan nak pakai. Nak bayar yuran anak sekolah, beli baju anak sekolah lah. Macam-macam lah.

Ramai juga kawan-kawan pakcik yang mengeluh sebab bonus ASB sikit. Yang buat simpanan tetap setiap bulan tu mungkin tak mengeluh tapi yang buat ASB loan pasti terkesan. Ya lah ada yang kata bonus ASB sikit tak cover montly yang kena bayar kat bank.

Berapa Bonus ASB 2014?

Bonus ASB 2014
Bonus ASB 2014 (sumber Astro Awani)

Mungkin disebabkan oleh ekonomi yang agak goyah sekarang ini, bonus ASB 2014 juga menurun berbanding tahun-tahun sebelumnya.

Kalau dilihat dari jadual di sebelah pendapatan dari 1990 sehingga 2014 terdapat penurunan yang mana pada tahun 2014 dividen ASB adalah 7.50 dan bonus sebanyak 1.00.

Dividen ASB 7.50 adalah sama seperti tahun 2010 dulu tapi pada 2010 bonus adalah lebih tinggi dari tahun ini.

Bagi yang masih tidak tahu cara pengiraan pendapatan ASB boleh baca disini.

Secara ringkas pengiraan pendapatan ASB adalah dividen dikira dari purata minima simpanan ASB selama setahun. Manakala bonus adalah purata minima terendah bagi tempoh 10 tahun.

Konsep ASB tetap sama dengan unit amanah saham (unit trust) yang lain diluar sana. Jumlah pendapatan simpanan adalah berkadaran dengan masa. Makin lama kita simpan makin meningkatlah pendapatan simpanan tersebut.

Pelbagaikan Simpanan

Pada pandangan pakcik, sebaiknya pelbagaikan simpanan kita. Jangan bergantung pada satu sumber. Betul orang kata kalau ekonomi jatuh semua akan terkesan tapi bila simpan di banyak tempat kesan dia akan berbeza.

Contoh: ASB mungkin melabur dalam kompeni A,B dan C yang mana pendapatan dia adalah D, manakala Unit Trust P mungkin melabur dalam kompen V, W, X dan Y yang pendapatannya Z.

Jadi kalau kita melabur dalam ASB saja pendapatan kita akan dapat D, manakala kalau melabur dalam Unit Trust P saja pendapatan akan kita dapat Z. Dan kalau kita melabur keduanya kita akan merasa D & Z sekali gus. Mana pilihan kalian? Pakcik akan pilih dua-dua sebab pakcik tamak.

Sebenarnya banyak skim simpanan yang menawarkan pulangan lumayan diluar sana, sama ada kita punyai keberanian atau tidak saja. Tapi jangan pula terpelosok dalam skim cepat kaya, itu pakcik tak campur tau.

PS: Kalau ada yang berminat nak tau pasal Unit Trust boleh contact pakcik kat contact form. Nanti kita PM-PM ya.

Hari ni pergi RHB Bank, pasal kad dah kena block. Rupanya dah kena tukar kad
Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku... Ingat lagi pada tahun 2007 semasa saya mula
Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku... Teringat pada zaman muda mudi dulu masa bujang
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua... Perlukan modal besar atau modal kecil yang diperlukan untuk

Cara mendapatkan pendapatan tambahan : Kenapa Saya Pilih Jobdirumah?

Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku…

Ingat lagi pada tahun 2007 semasa saya mula melangkah ke alam pekerjaan. Saya mencari peluang untuk mencari pendapatan tambahan kerana gaji saya pada masa itu tidak mencukupi. Gaji yang diterima tidak sebesar mana cukup untuk makan pakai saja untuk mewah memang taknlepas. Gaji yang diterima juga digunakan untuk buat kerja semula. Kewangan memang tunggang langgang pada masa itu.

Fikirkan cara untuk jana pendapatan tambahan
Fikirkan cara untuk jana pendapatan tambahan

Duit hutang dari PTPTN masih ada bersisa, tapi bukan untuk berjoli sakan. Duit itu adalah untuk waktu kecemasan yang tidak menentu. Kerja di tapak bina dan hidup membujang di tempat orang banyak dugaan, jadi duit waktu kecemasan itu perlu.

Waktu saya pada masa mula-mula kerja banyak masa lapang kerana kerja, tidur, makan, pakai dan mandi semuanya di pejabat. Pejabat adalah rumah saya. Jadi pada waktu malam banyak masa terluang saya luangkan dengan mengadap komputer dan mencari infomasi di internet.

Mencari maklumat tentang peluang-peluang untuk mencari pendapatan tambahan, selain untuk kocek sendiri untuk membeli pakaian baru dan makan sedap, saya juga berniat untuk membantu keluarga.

Duit internet pada masa itu memang ada. Peluang untuk menjana pendapatan dari internet memang ada pada masa itu. Tapi banyak juga kekangan yang tidak dapat saya tangani dan menyulitkan saya. Antara kekangan saya pada masa itu adalah:

    • Syarikat yang menyediakan perkhidmatan ini kebanyakan adalah dari luar negara bukan dari Malaysia. Bahasa English bukan masalah tapi bagaimana tahap keberkesanan? Sihat ragu-ragu yang amat menebal dalam diri.
    • Paypal memerlukan kad kredit pada masa itu. Kad debit masih tidak boleh diguna pakai kerana masih baru. Saya memang tiada kad kredit sehingga sekarang pun. Sekarang Paypal sudah ada di Malaysia dan kad debit juga diterima. Memang mudah nak berurusan.
    • Buat duit dengan blog? Saya masih buta ilmu SEO pada masa ini. Blog saya ketika ini adalah amat carca marba sekali kerana saya bangunkan blog dengan ilmu blog dan SEO yang kosong. Tiada guru tiada petunjuk.
jana duit internet
jana duit internet

Memang agak sukar untuk saya sertai sebarang program jana duit internet untuk pendapatan tambahan saya. Masalah utama adalah kerana kebanyakan produk pada masa itu adalah dari luar negara. Antara yang menarik minat saya pada masa itu adalah VemmaBuilders. Apa itu Vemma silalah google. Tapi saya tidak sertainya apabila tahu Vemma adalah MLM.

Semasa itu peluang untuk dapatkan pendapatan tambahan seperti jobsdirumah juga tiada. Sekarang ini sudah ada jobsdirumah yang dihasilkan oleh anak tempatan. Satu platform yang menyediakan kita satu peluang untuk menjana duit sampingan. Duit tambahan untuk menampung kos sara hidup kita seharian. Nilai duit dijana adalah bergantung kepada kerajinan kita. Sejujur saya katakan kalau tika itu ada jobsdirumah pasti saya antara pelanggan pertama.

Jangan tunggu sehingga orang lain mendahului kita, mulakan sekarang dengan jobsdirumah.

Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Pendapatan ASB Sikit Apa
Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku... Teringat pada zaman muda mudi dulu masa bujang
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua... Perlukan modal besar atau modal kecil yang diperlukan untuk

Kerja Mudah Gaji Lumayan

Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku…

Teringat pada zaman muda mudi dulu masa bujang terang tantang, gerak gaya ligat cam gasing. Memang kerja pun tak pernah melekat satu tempat. Pindah sana sini cam kaum nomad sudah. Pantang tak puas hati terus cari kerja lain. Satu hari saya melepak bersama seorang kawan lama di Damansara. Sambil makan mee goreng dan nescafe tarik sambil layan game bola sepak Manchester United lawan Chelsea.

Kerja mudah gaji lumayan
Kerja mudah gaji lumayan

Kerja Mudah Gaji Lumayan

‘Rasa nak cari kerja lain la. Dah tak tahan dah kerja tempat sekarang ni’ saya meluahkan perasaan pada kawan saya.

‘Kenapa nak tukar kerja pula? Kau dah kenapa?’ Tanya kawan saya nak kan kepastian.

‘Saja nak tukar angin la. Kau ada lubang baik ke?’

‘Ada. Tapi hati kena kering la. Kerja mudah gaji lumayan.’

Kerja mudah gaji lumayan satu quote yang cukup menarik bagi saya. Ya lah dalam dunia ini mana ada kerja mudah gaji lumayan. Yang banyaknya kerja cam macai gaji ciput saja.

‘Kau jangan main main. Mana ada kerja mudah gaji lumayan. Aku serius ni.’

‘Betul la. Aku tengok kau memang dah ada gaya. Muka dah bengis. Garang pun dah ada.’ Terang kawan saya bersungguh-sungguh

‘Aik…. muka aku je kau tengok. Tak perlu ada ijazah ke sijil ke.’ Tanya saya lagi.

‘Tak perlu semua itu. Itu semua dunia’

‘Main-main pula kau ni. Kerja apa kau cakap ni.’

Kerja Mudah Gaji Lumayan - Nak kena cincang tak?
Kerja Mudah Gaji Lumayan – Nak kena cincang tak?

‘Pembunuh upahan. Kau mahu ke?’

Ya malam itu memang saya nak je bunuh kawan saya buat sate. Tengah saya serius nak mencari kerja boleh dia mempermainkan hati dan perasaan saya ini. Oh sahabat sampai hati kamu.

Benar kah ke kerja sebagai pembunuh upahan itu kerja mudah gaji lumayan? Betul ke? Saya tak rasa kerja mencabut nyawa orang lain itu kerja yang mudah. Betul tak? Saya tak sampai hati untuk bunuh orang.

Nak kerja mudah gaji lumayan jom cuba ini.

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku... Minggu lepas situasi saya agak kelam kabut, keadaan
Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku... Ingat lagi pada tahun 2007 semasa saya mula
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua... Perlukan modal besar atau modal kecil yang diperlukan untuk

Pelaburan : Modal Besar atau Modal Kecil?

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua…

Perlukan modal besar atau modal kecil yang diperlukan untuk melabur? Itulah soalan yang kerap ditanyakan kepada saya apabila berkongsi tentang pelaburan unit amanah.

Pelaburan

Pandangan jujur saya, modal besar atau modal kecil bukan soalnya. Tapi apa yang penting bagi saya adalah bermula dari sekarang. Bermula dengan apa yang kita ada, tidak kira kecil atau besar.

Kalau kita ada modal yang kecil, mulakan segera dengan modal itu. Dan sekiranya mempunyai lebihan tambahkan lagi, dan lebih molek sekiranya pelaburan tambahan dilakukan secara kosistan. Bermula dengan modal kecil dan penambahan yang kosistan pastinya akan membuahkan satu pulangan yang lumayan kelak.

Jika memiliki modal besar untuk kick off pelaburan, itu lagi baik. Dan sebaiknya, penambahan secara kosistan turut dilakukan.

Ingat, pelaburan hari ini adalah untuk persediaan kita di hari kelak. Bersusah susah dahulu bersenang senang kemudian.

Assalamulaikum dan Salam Inspirasi buat Semua Saudaraku... Ramai yang masih meangangap Pelaburan dan Simpanan adalah
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku.... Apabila menyebut unit amanah atau unit trust ramai
Assalamulaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku... Inflasi adalah bermaksud kenaikan tingkat dalam tingkat harga
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku... Dividen ASB 2012 Pengumuman