Kenapa Ramai Usahawan Kita Tumbang

Assalamulaikum Dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku…

Alhamdulilah, hari ni dapat berbual bersama seorang hebat. Seorang yang banyak jatuh bangun dalam dunia peniagaan. Walaupun hanya berbual hanya seketika tapi ada beberapa perkara yang boleh saya kongsikan disini.

Kenapa Ramai Usahawan Kita Tumbang
Kenapa Ramai Usahawan Kita Tumbang

Perbualan mula nya adalah tentang ramainya usahawan muda yang bersemangat untuk memulakan bisnes, tapi kenapa ramai usahawan yang tumbang di separuh jalan. Walaupun usahawan bukan bidang yang saya mahir tapi minat mendorong saya merapat dengan ramai usahawan usahawan hebat. Dan banyak ilmu yang saya dapat ari mereka.

Continue reading “Kenapa Ramai Usahawan Kita Tumbang”

Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Pengalaman pertama menjadi peniaga jalanan yang bakal aku
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Selama tiga tahun dalam bidang senggaraan dan secara
Assalamualaikum dan Salam 1 Inspirasi buat Semua Saudaraku.... Hari ini genap seminggu kita semua mengerjakan
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku.... Layanan yang baik -

Hari Pertama Menjadi Peniaga Jalanan

Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku…

Pengalaman pertama menjadi peniaga jalanan yang bakal aku ceritkan ini mungkin tidaklah sebegitu hebat cerita malam pertama atau cerita malam jumaat atau cerita main dengan makcik.

Alhamdulillah, 31 Januari 2016 jam 7 malam adalah malam pertama aku meniaga. Bukan meniaga restoren 5 bintang, bukan juga kontraktor G7 tapi sekadar peniaga jalanan. Tampak lekeh dan langsung tidak glamer.

Jadi Peniaga Jalanan Memang Seronok
Jadi Peniaga Jalanan Memang Seronok

Hari Pertama Menjadi Peniaga Jalanan

Selama ini saya hanya jadi pembeli, tidak pernah menjadi peniaga face to face. Bukan tak pernah langsung, sebab biasa juga buat Takaful secara face to face, dan masa menjalani latihan kerjaya kena meniaga di pasar pagi pun pernah dan kalau masa kecil dulu lagilah kerap.

Cuma bila dah dewasa, dan memulakan perniagaan pada skala yang kecil yang saya setup dari A to Z, memang sesuatu yang menyeronokkan.

Continue reading “Hari Pertama Menjadi Peniaga Jalanan”

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Selama tiga tahun dalam bidang senggaraan dan secara
Assalamualaikum dan Salam 1 Inspirasi buat Semua Saudaraku.... Hari ini genap seminggu kita semua mengerjakan
Ketagihan media sosial antara virus yang sedang tersebar luas dalam masyarakat di dunia hari ini.

Usaha Sendiri Lebih Baik

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku…

Selama tiga tahun dalam bidang senggaraan dan secara tidak langsung membantu membangunkan usahawan, pelbagai ragam usahawan yang telah saya temui ada yang saya boleh tabik spring ada yang saya hanya mampu senyum sumbing. Pelbagai ragam yang memeningkan kepala dan majoriti satu bangsa dengan saya satu agama dengan saya.

Usaha Sendiri untuk meniti kejayaan dalam perniagaan
Usaha Sendiri untuk meniti kejayaan dalam perniagaan

Saya masih ingat lagi saya pernah bertanyakan kepada salah satu usahawan, “Kenapa tidak laporkan kepada pihak kami?” lalu usahawan itu menjawab “Usaha sendiri lebih baik, jika sudah tersepit dan perlukan pertolongan sangat saya akan mohon bantuan”. Itu adalah usahawan yang mempunyai sifat dan semngat yang tegus yang mahu usaha sendiri terlebih dahulu.

Lain pula cerita dengan salah satu pihak lagi usahawan yang mempunyai pemikiran yang jauh berbeza, antara perkataan biasa mereka adalah “Kamu kata mahu bantu kami?”, “Kami perlukan pinjaman yang lebih besar untuk membesarkan perniagaan?”, “Kat sini tiada pelanggan?”, “Tiada pelanggan yang sudi?”, “Tolong lah buat promosi besar-besaran” dan lain-lain.

Pelbagai usaha yang dilakukan tapi mereka tetap sama, promosi dan program dijalankan tapi mereka sendiri tidak melakukan promosi. Mereka yang tiada usaha untuk melakukan promosi secara yang lebih aggresif. Promosi promosi promosi adalah salah satu kejayaan sesuatu perniagaan.

Selain dari promosi, mutu sesuatu produk juga memainkan peranan dalam perniagaan. Pelanggan sekarang ini semakin pandai menilai sesuatu produk, mereka menilai harga seiring dengan kualiti. Sebagai contoh kedai makan yang menyediakan makanan yang lazat dan suasana yang selesa, pelanggan akan sanggup membayar lebih untuk makanan dan suasana. Ini adalah realiti hari ini.

Satu lagi cuba cari kelaianan, kenapa orang mesti membeli produk daripada kita? Apakah kelebihan kita? Kelainan itulah yang akan menjadi kekuatan dalam perniagaan kita. Eksperimen demi eksperimen akan memberikan kita jawapan terbaik untuk kita.

Apappun usaha sendiri lebih baik, memberikan kita kelebihan kita dan mematangkan pemikiran kita.

Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Pengalaman pertama menjadi peniaga jalanan yang bakal aku
Assalamualaikum dan Salam 1 Inspirasi buat Semua Saudaraku.... Hari ini genap seminggu kita semua mengerjakan
Assalaamualaikum dan Salam Syawal buat semua saudaraku sekalian... denaihati.com Denahati.com satu

Jangan Jadikan Bazaar Ramadhan Medan Eksperimen

Assalamualaikum dan Salam 1 Inspirasi buat Semua Saudaraku….

Hari ini genap seminggu kita semua mengerjakan ibadah puasa. Sudah seminggu jugalah Ramadhan sudah berlalu meninggalkan kita. Lagi 3 minggu Ramadhan yang tinggal.

Bila bulan Ramadhan tiba, pasti akan tumbuhnya bazar Ramadhan bagai cendawan tumbuh selepas hujan.

Ramai yang cukup teruja untuk berniaga di bazar Ramadhan ni. Apa taknya berniaga cendol pun boleh dapat RM 120,000. Banyak tu?

Bazar Ramadhan

Ada yang balik dari pejabat sambung berniaga di Bazar Ramadhan. Ada juga yang sanggup ambil cuti tanpa gaji sebulan Ramadhan untuk berniaga. Tidak dinafikan pendapatan perniagaan memang mengagumkan. Dalam Islam pun ada menyatakan 9/10 sumber pendapatan adalah dari perniagaan.

Sesiapa yang pernah berniaga atau ada pengalaman berniaga pasti rasa cukup hebat dan teruja. Saya sendiri pernah menolong ma abah dan saudara saya berniga di tapak pasar malam dan expo. Memang satu pengalaman yang hebat.

Berbalik kepada cerita bazar Ramdhan, setiap kali bazar Ramadhan saya lihat pasti ada muka-muka baru yang berniaga. Yang cuba bereksperimen.

Bagi yang berniaga juadah berbuka, janganlah berniaga syok sendiri. Masakan yang disediakan biarlah kena rasanya. Jangan berniaga untuk mengaut keuntungan saja kelak nanti sendiri juga yang rugi.

Masaklah masakan yang hendak diniagakan dengan kasih sayang dan hati yang ikhlas. Barulah masakkan itu lebih mengancam.

Pernah saya membeli satu bungkus nasi Tomato semasa bujang dulu. Nampak macam okey je masakannya. Tapi bila makan memang hampa, memang membantutkan selera.

Candangan saya yang tidak pernah berniaga masakan atau kuih ini kepada yang nak berniaga, sebelum memasarkan masakan anda buat lah seperti di bawah:

  1. Masak dan makan sendiri dahulu, sedap tak?
  2. Kalau anda rasa sedap, ulang masak dan hidangkan pula pada keluarga, sedap tak?
  3. Kalau keluarga rasa sedap, ulang masak dan hidangkan pula pada sahabat, sedap tak?
  4. Kalau sahabar rasa sedap, ulang masak dan hidangkan pula pada tetangga, sedap tak?
  5. Kalau tetangga rasa sedap, masaklah dan pasarkan, insyallah akan dapat sambutan.
Kalau tak sedap, ulang masak sampai sedap dulu. Masakan yang sedap orang suka.

Rugi buat seperti yang saya cadangkan? Ingat dalam Islam menggalakkan kita untuk memberi. Tangan yang memberi lebih baik dari tangan menerima.

Teknik yang saya cadangkan juga secara tidak langsung dapat mempromosikan produk yang ingin dipasarkan. Bila orang dah kenal masakan kita kerana keenakkannya, pasti akan ada yang membeli, dan pasti ada yang ulang beli.

Lakukan eksperimen dulu sebelum berniaga, jangan buat eksperimen semasa berniaga.

Kepada yang berniaga, saya ucapkan selamat berniaga dan selamat berjaya.

Sekian, terima kasih.

Posted with WordPress for BlackBerry.

Assalamulaikum Dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Alhamdulilah, hari ni dapat berbual bersama seorang hebat.
Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Pengalaman pertama menjadi peniaga jalanan yang bakal aku
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Selama tiga tahun dalam bidang senggaraan dan secara
Assalaamualaikum dan Salam Syawal buat semua saudaraku sekalian... denaihati.com Denahati.com satu